Brahma – božanski ustvarjalec

24. 8. 2010
Deli
Bogovi hinduizma - 2. del

Brahma je po navadi opisan kot bog z brado in štirimi rokami, v katerih drži emblem avtoritete, vrč vode, Vede – knjigo znanja – in molitveno verižico.

Nikoli ni upodobljen z orožjem, njegova družica pa je Sarsvati – boginja znanja, kajti brez ustreznega znanja bi bila stvaritev česarkoli nemogoča. Njegovo prevozno sredstvo je labod, saj je Brahma samega sebe ustvaril tako, da je najprej ustvaril vodo, v katero je položil seme, ki je postalo zlato jajce, iz katerega se je rodil. Preostanek jajca se je razlil in postal Brahman ali univerzum.

Brahma ima po navadi tudi štiri glave, saj je ob ustvarjanju vesolja ustvaril tudi prelepo deklico  Saratupo, od katere ni mogel odvrniti pogleda. S štirimi glavami, obrnjenimi v različne smeri neba, je njegov pogled vedno počival na njej. Sčasoma je Brahma sam sebi ustvaril tudi peto glavo – Šivo (uničevalca) – a je to kmalu obžaloval in si jo zažgal. Toda Šiva je obstal in od takrat prepoveduje grajenje templjev po Indiji v čast Brahmi. Tako danes najdemo samo pet templjev, posvečenih kreatorju, od katerih je najpomembnejši v Puškarju.

Višnu – bog obstoja

V nasprotju z Brahmo ima Višnu nešteto templjev, posvečenih sebi. Tudi on ima štiri roke, v katerih pa drži oklep in diske, ki predstavljajo čakre. Počiva na vodi, na postelji iz tisočerih kober. Kobre predstavljajo kozmično energijo, voda pa neskončno srečo.

Diski ali čakre so prispodobe za pravičnost, oklep pa stoji za kozmični zvok OM. Višnu sedi na lotusu, ki predstavlja simbol čistosti in lepote, njegova spremljevalka pa je Lakšmi, boginja bogastva, saj brez tega ne bi bilo obstoja stvari. Bog Višnu uporablja za prevoz garudo, polčloveka in polptiča.

Skozi stoletja se je pojavil v devetih inkarnacijah ali avatarjih. Ti se imenujejo: Matsaja – riba, Kumra – želva, Varaha – divja svinja, Narasimha – polčlovek, pollev, Vamana – pritlikavec, Paršurama – Ram (bog s sekiro), Rama, Krišna, Budha in Kalki – bog, ki še pride.

Šiva – bog uničenja

Tudi tretji od glavnih bogov se pojavlja v različnih podobah. Kot Rudra je uničevalec, kot Šiva je obnavljalec vsega, kar sam uniči, kot Nataraja je kozmični plesalec, ki predstavlja večno kontinuiteto kreacije, obstoja in uničenja ali rojstva, življenja in smrti.

Šiva je po navadi upodobljen kot velik asket, ki obvlada abstraktno meditacijo in ima telo pomazano s pepelom ter na čelu zaprto tretje oko, ki kadar je odprto, uniči vse okoli sebe. Po navadi nosi v rokah trozob in pod seboj tepta demona, ki predstavlja ego, ki naj bi ga ljudje poizkusili potlačiti v svoje dobro.

Natasa Zajc, www.natasazajc.com

Novo na Metroplay: Župnik Martin Golob | "Duhovnik je lahko čisto normalen človek!"