Zakaj so intervencije, ki temeljijo na vplivu, boljše od tistih, ki temeljijo na motivaciji?
"To je težko in tega ne zmorem..."
Ah, stari negativni samogovor. Včasih se tak stavek hitro pojavi v mislih, včasih pa nas popolnoma ustavi, ko zremo v ogledalo in globoko vzdihnemo. Tudi jaz sem se nedavno zalotil pri negativnemu samogovoru, saj v svojem poslu doživljam boleče trenutke rasti.
In zdaj sledi tole: sem motivacijski govorec. Sliši se ironično, kajne?
No, morda ni. Morda, prav morda, motivacija ni pravo orodje za to situacijo. Večina ljudi bi se na stavek "To je težko in tega ne zmorem" odzvala s poskusom motiviranja, vendar menim, da je boljše orodje vpliv. Da, tudi če skušamo vplivati nase. Zakaj? Motivacija odgovarja na stavek "To je težko" z "Ne, ni. To je enostavno. Samo predstavljaj si (beri: pretvarjaj se), da je enostavno, in bo čudežno postalo enostavno." To je zanikanje — in zato motivacija izgine takoj, ko se vrnemo s konference in se soočimo z realnostjo ponedeljkovega jutra.
Preberite si še:
Vpliv pa odgovarja na "To je težko" z "...a sem močan in sposoben." To je priznanje resničnosti in osredotočanje na to, kdo smo in kaj lahko nadzorujemo, v nasprotju s samo situacijo. Motivacija na "Tega ne zmorem" odgovarja s "Seveda lahko!" To je prepir – zato naš notranji glas še bolj vztraja in odgovori: "Ne, ne morem! In to ti bom dokazal!" Vpliv pa na "Tega ne zmorem" odgovarja s "...še." To je miselnost, ki ponovno priznava realnost. V tem primeru priznava dve sočasni resnici: 1. Trenutno tega ne zmorem. 2. Toda enkrat bom zmogel/zmogla.
Motivacija vpliva na naše razpoloženje. Vpliv pa nagovarja našo identiteto. Čeprav je razpoloženje lažje spremeniti kot identiteto, ima identiteta veliko močnejši vpliv na naše vedenje.
Vir: Psychologytoday.com
Novo na Metroplay: Peter Prevc iskreno o težkih trenutkih kariere in o očetovstvu | Mastercard® podkast navdiha z Borutom Pahorjem