Šamani verjamejo, da duševne bolezni signalizirajo rojstvo posebnih (zdravilskih) sposobnosti, pojasnjuje dr. Malidoma Patrice Somé. Tako so duševne motnje pravzaprav iz vidika duhovnih ravni 'nujne' za posameznikov razvoj. So duhovne krize, ki s pravilno obravnavo lahko pomagajo, da se človek razvije v zdravilca.
V našem svetu oz. na Zahodu gledajo na duševne bolezni seveda povsem drugače kot ljudstvo Dagara v Afriki, ki meni, da gre pri duševnih boleznih v resnici za »prejemanje informacij iz višjih svetov.«
Oseba, ki je gre skozi krizo, je bila po njihovem mnenju izbrana kot medij za sporočila iz duhovnega sveta, ki jih je potrebno predati naprej. "Duševne motnje in vedenjske motnje vseh vrst signalizirajo dejstvo, da sta se dve, očitno nezdružljivi, energiji združili v isto polje," pravi dr. Somé. Motnje nastanejo, kadar oseba ne dobi pomoči pri soočanju s prisotnostjo energij iz duhovnih sfer oz. jih (običajno nezavedno) blokira.
Ena od stvari, s katerimi se je dr. Somé srečal, ko je leta 1980 prvič prišel v ZDA na podiplomski študij, je bila, kako se ta država spopada z duševnimi boleznimi. Ko je bil sošolec zaradi "živčne depresije" napoten v 'norišnico', ga je dr. Somé obiskal. "Bil sem tako šokiran! To je bilo prvič, da sem se soočil s tem, kaj se v zahodnjaškem svetu dogaja z ljudmi, ki imajo iste simptome, kot sem jih videl v moji vasi.«
Prizadelo ga je to, da je razumevanje takšnih simptomov temeljilo na patologiji, ideji, da je to stanje nekaj, kar je treba na vsak način ustaviti. To je bilo v popolnem nasprotju s tem, kako njegova kultura gleda na takšno situacijo. Ko je opazoval ljudi na oddelkih – nekateri so bili povsem otopeli od zdravil, drugi so kričali, tretji tavali naokrog v haljah … si je rekel: „Tako se v tej kulturi zdravijo zdravilci v nastajanju. Kakšna izguba! Kakšna izguba, ki jo človek, ki je končno usklajen z močjo iz drugega sveta, v tem trenutku zapravlja. "
Zahodnjaško tretiranje duševnih bolnikov
Z drugimi besedami, na Zahodu nismo usposobljeni, da bi znali ravnati z energijami, s komuniciranjem duhovnega sveta in pravilno obravnavati tovrstna sporočila. Pravzaprav so vsakršne 'nadnaravne' sposobnosti omaloževane ter popolnoma nerazumljene.
Ko se energije iz duhovnega sveta pojavijo v zahodni psihi, je posameznik popolnoma brez opreme, da bi jih integriral ali celo prepoznal, kaj se dogaja. Rezultat je lahko grozljiv. Brez ustreznega konteksta in pomoči pri preboju na druge ravni resničnosti, je oseba hitro oklicana za noro. Močno odmerjanje antipsihotičnih zdravil težavo še poveča, saj preprečuje integracijo, ki bi lahko privedla do razvoja in rasti duše pri posamezniku, ki je prejel to posebno energijo. Ta poseben dar.
Na oddelku je dr. Somé videl veliko "bitij", ki se obesijo okoli pacientov. "Entitet", ki so večini ljudi nevidne, a jih šamani in vidovci lahko vidijo. Zdelo se mu je, da ta bitja poskušajo zdravila in njihove učinke izvleči iz teles ljudi, s katerimi so se skušala združiti, kar še poveča bolnikovo bolečino. V tem okolju ni mogel ostati.
V tradiciji Dagara skupnost pomaga osebi uskladiti energije obeh svetov. Ta 'nora' oseba lahko potem služi kot most med svetovi in pomaga živim z informacijami, ki jih potrebujejo. Na ta način se duhovna kriza konča z rojstvom zdravilca. "Znanje in veščine, ki izhajajo iz tovrstne združitve, so modrosti neposredno iz božanskega sveta", razlaga dr. Somé.
Bitja, ki so povečevala bolečino zapornikov na oddelku, so se dejansko poskušala združiti z zaporniki, da bi prejeli sporočila v ta svet. Ljudje, s katerimi so se odločili združiti, niso dobili pomoči pri učenju, kako biti most med svetovi, in poskusi združitve bitja so bili onemogočeni - predvsem zaradi zdravil in nerazumevanja. Posledica tega je bilo vzdrževanje začetne motnje energije in prekinitev transformacije človeka v zdravilca.
"Preobčutljivost" je v resnici DAR
"Zahodna kultura nenehno ignorira danosti zdravilcev," navaja dr. Somé. "Entitete privlačijo ljudje, katerih čutila niso bila anestezirana oz. otopela. "Občutljivost posameznika se v veliki meri bere kot povabilo, da entitete lahko pridejo," ugotavlja.
Tisti, ki razvijejo tako imenovane duševne motnje, so tisti, ki so občutljivi, kar v zahodni kulturi obravnavajo kot preobčutljivost. Domorodne kulture tega ne vidijo in zato občutljivi ljudje sebe ne doživljajo kot pretirano občutljive. Na Zahodu je "preobremenjenost kulture samo-uničevalna", opaža dr. Somé. Frenetični tempo, bombardiranje čutov in silovita energija, ki je značilna za zahodno kulturo, lahko povsem preplavi in uniči občutljive ljudi. Tudi to lahko privede do duševnih motenj.
Shizofrenija in 'tuja' energija
Shizofrenija ustvari pogoje za posebno "dovzetnost za pretok slik in informacij, ki jih ni mogoče nadzorovati," je dejal dr. Somé. "Ko se to zgodi v času, ki ni izbran osebno, še posebej, če gre za slike, ki so strašljive in nasprotujoče si, se človek spusti v blaznost."
V tej situaciji je potrebno najprej ločiti človekovo energijo od tujih energij s šamansko prakso (tako imenovano "pometanje"), da se ta očisti iz avre posameznika. S čiščenjem svojega energijskega polja oseba več ne vpije poplave informacij in tako nima več razloga, da bi se prestrašila in vznemirjala, razlaga dr. Somé.
Potem je potrebno pomagati osebi, da se uskladi z energijo duha, ki poskuša priti iz drugega sveta in ustvariti zdravilca. Blokada tega je tisto, kar povzroča težave. "Energija zdravilca je visokonapetostna energija," opaža. "Ko je blokiran, je človek kot kratek stik. Zato je to lahko resnično strašljivo in razumem, zakaj zahodnjaška kultura takšne ljudi raje onesposobi in izolira. Če vpijejo in kričijo, jim nadenejo še ožji jopič. To je zelo žalostno. "Tudi pri tem je šamanski pristop delati na poravnavi energij, da ne pride do blokad, da človek lahko postane zdravilec, kot je mišljeno," oz. da lahko nemoteno sprosti skozi sebe življenjsko energijo.
Alex: Norec v ZDA, zdravilec v Afriki
Da bi preizkusil svoje prepričanje, da šamanski pogled na duševne bolezni velja, je dr. Somé duševnega bolnika odpeljal v Afriko - v svojo vas.
Alex, tedaj 18-letni Američan, je pri svojih 14. letih doživel psihični zlom, imel je močne halucinacije, nagnjen je bil k samomorilnosti in šel skozi cikle zelo hude depresije. Zaprli so ga v duševno bolnišnico, kjer so mu dajali ogromno zdravil, vendar mu ni nič pomagalo. "Starša sta poskusila vse, a neuspešno," pravi dr. Somé.
Doktor Somé je z dovoljenjem staršev Alexa odpeljal v Afriko. "Po osmih mesecih je postal povsem običajen, poroča dr. Somé. Z zdravilci je bil celo sposoben sodelovati pri poslu zdravljenja; ves dan je sedel z njimi in jim pomagal pri delu s svojimi strankami... V moji vasi je preživel približno štiri leta.«
Alex se je odločil, da ostane v Afriki. Ne zato, ker ni več potreboval zdravljenja, pač pa zato, ker se je ''na vasi počutil mnogo varneje kot v Ameriki.''
Lahko je zaživel svoje poslanstvo.
Usklajevanje energij - zdravljenje
Da bi svojo energijo pripeljal v harmonijo, je šel Alex skozi šamanski ritual, ki je bil zasnovan za ta namen, čeprav je bil nekoliko drugačen od tistega, ki se uporablja za ljudi Dagara. "Ni se rodil v naši vasi, zato smo morali ritual prilagoditi. Toda rezultat je bil podoben,'' razlaga dr. Somé. Spoznal je, da je postopek uskladitve energij, ki je delovala v primeru Alexa, v bistvu univerzalen.
Po obredu je Alex začel deliti sporočila, ki jih je prejel od božanskega sveta za ta svet. Ker ljudstvo v vasi ni znalo angleško, doktor pa ni bil ves čas dosegljiv, je Alex štiri leta kasneje, v želji po razvijanju naučenega, odločil za študij psihologije in odpotoval nazaj v ZDA in nadaljeval s svojim življenjem.
Zadnje, kar je slišal doktor Somé, je bilo, da je Alex na podiplomskem študiju psihologije na Harvardu. Nihče si ni mislil, da bo kdaj sploh lahko dokončal dodiplomski študij, kaj šele doktoriral! Doktor Somé povzame, kaj je povzročilo Alexovo duševno bolezen: "Šlo je za klic v sili. Njegova naloga in njegov namen je bil zdraviti. A na to ni bil nihče pozoren. "
Hrepenenje po duhovni povezanosti
Skupna nit, ki jo je dr. Somé opazil pri "duševnih" motnjah na Zahodu, je "zelo starodavna energija prednikov, ki je v zastoju.'' Njegova naloga je torej, da jo spravi nazaj v harmoničen tok. ''V večini primerov je ta energija, ta duh povezan z naravo, zlasti z gorami ali velikimi rekami,'' pravi.
Na primer, duh gore, hodi ob strani s človekom in posledično ustvarja izkrivljanje časa in prostora, ki vpliva na osebo, ujeto v tovrstni situaciji. "Potrebna je združitev ali uskladitev obeh energij," tako da človek in duh gore postaneta eno. Šaman tedaj izvede poseben ritual, da človek doseže harmonično ravnovesje.
Somé verjame, da se v ZDA tako pogosto srečuje s to situacijo, ker "je večina te države sestavljena iz energije strojev, posledica tega pa je odklop od narave ter pretrganje stika s predniki. Lahko bežiš iz preteklosti, a se pred njo ne moreš skriti. "Duh naravnega sveta prednikov je vselej na obisku."
"Duh v nas vidi klic k nečemu velikemu, nečemu, kar bi dalo življenju smisel, pomenilo smisel in se na to odzove.''
Ta klic, za katerega najprej sploh ne vemo, da je pravi za nas, odraža "močno hrepenenje po globoki povezavi, povezavi, ki presega materializem in posedovanje stvari ter se preseli v otipljivo kozmično razsežnost. Večina tega hrepenenja je nezavednega, toda duhove med zavestnim in nezavednim ne razlikujejo. Odzivajo se na oboje.
Energija gora in vode
V sklopu rituala združevanja gorske in človeške energije se 'bolne' pošlje na gorsko območje po lastni izbiri, kjer poberejo kamen, ki jih pokliče. Ta kamen prinesejo nazaj za drug del obreda in ga nato hranijo kot spremljevalca. Nekateri ga ves čas nosijo s seboj.
"Prisotnost kamna pomaga pri spreminjanju zaznavnih sposobnosti osebe," ugotavlja dr. Somé. "Lažje prejemajo vse vrste informacij, ki jih lahko uporabijo; iz višjih svetov dobijo oprijemljive napotke, kako živeti svoje življenje."
Kadar se zdravi s pomočjo energije vode, gredo poklicani v reko in po pogovoru z rečnim duhom najdejo vodni kamen, nato pa se vrnejo na obred, ki je podoben tistemu z gorskim duhom.
"Ljudje mislijo, da je treba v izrednih razmerah, kot je ta, storiti nekaj izjemnega," pravi. Temu ni tako. Včasih je že en kamen dovolj.
Sveti obredni pristop k duševni bolezni
Eno od daril, ki jih šaman lahko prinese v zahodni svet, je pomagati ljudem pri odkrivanju obreda kot metode – tega je žal vedno manj. ''Opustitev ritualov je lahko uničujoča za človeka. Z duhovnega stališča je obred neizogiben in nujen, če želimo kakovostno živeti," dr. Somé piše v Ritual: Moč, ozdravljenje in skupnost.
"Pri mojih ljudeh iz vasi smo videli, da je nemogoče živeti zdravo življenje brez obredov. Zakaj to ne bi veljalo tudi za zahodnjaški svet?"
Doktor Somé ni imel občutka, da bi lahko obrede iz svoje tradicionalne vasi direktno prenesel na Zahod, zato je skozi leta šamanskega dela oblikoval takšne, ki ustrezajo zelo različnim potrebam zahodne kulture. Čeprav se rituali spreminjajo glede na posameznika ali skupino, ugotavlja, da so nekateri njegovi preverjeni ritualni osnova vsakega postopka za izboljšanje življenja.
Bistveno je pomagati ljudem, da odkrijejo, da njihova stiska izvira iz dejstva, da jih "energije kličejo k sodelovanju pri zdravilskem delu". Da pozdravijo sebe in morda tudi okolico.
Iniciacija
Druga obredna potreba se nanaša na iniciacijo. V avtohtonih kulturah po vsem svetu se mladi inicirajo v odraslost, ko dosežejo določeno starost. ''Pomanjkanje takšne iniciacije na Zahodu je del krize, ki jo imajo ljudje tukaj,'' pravi dr. Somé. Poziva skupnosti, naj združijo "ustvarjalne ljudi, ki so imeli tovrstne izkušnje, da bi poskušali najti kakšen alternativni ritual, ki bi se vsaj začel soočati s tovrstno krizo."
Pogosto težava izvira tudi iz jeze in frustracije zaradi prednika, ki je svojim naslednikom zapustil svojo zapuščino umora, zasužnjevanja ali česa drugega, s čimer mora vsak potomec živeti, "pojasnjuje. "Če se te frustracije obravnavajo kot stvari, ki blokirajo človeško domišljijo, človekov življenjski namen in celo človekov pogled na življenje kot nekaj, kar se lahko izboljša, potem je smiselno začeti razmišljati o tem, kako to blokado spremeniti v pot, ki lahko pripelje do nečesa bolj ustvarjalnega in izpolnjujočega."
Ustvarjanje ravnovesja s predniki
Nekateri duhovi, ki poskušajo priti skozi posameznika, so bili opisani že prej, to so ''predniki, ki se želijo združiti s potomcem, da bi poskušali pozdraviti tisto, česar v lastnem fizičnem telesu niso mogli in kar lahko izvedejo samo sedaj - v duhovni obliki.''
"Če razmerje med živimi in mrtvimi ni v ravnovesju, nastane kaos," pravi. "Dagara verjame, da je, če takšno neravnovesje obstaja, dolžnost živih zdraviti njihove prednike. Če teh prednikov ne ozdravimo, bo njihova bolna energija preganjala tudi duše tistih, ki so odgovorni za njihovo pomoč."
Da zdraviš svoje prednike oz. da te kot duhovi (na dušni ravni) spodbujajo, da jim pomagaš pri zdravljenju, lahko razumemo tudi tako, da v resnici zdraviš družinske vzorce, ki si jih tudi ti, kot potomec podedoval, tako da na koncu zdraviš predvsem in tudi sebe.
"Rituali so osredotočeni prav na zdravljenje odnosa z našimi predniki, tako specifičnih vprašanj posameznega prednika kot tudi večjih kulturnih vprašanj, ki jih vsebujejo v naši preteklosti." Dr. Somé je na lastne oči videl, da se pri teh obredih vrši izjemno kakovostno ter pomembno zdravljenje.
''Če uporabljamo sveti obredni pristop k duševnim boleznim, in osebe ne obravnavamo kot patološki primer, dobimo priložnost, da jo tudi oseba začne doživljati drugače. Nato se pojavijo priložnosti, ki so koristne za vse,'', pojasnjuje dr. Somé.
Prevedla VH, Vir: Stephanie Marohn, Conscious Reminder
Preberite še:
Kaj so počeli naši slovenski predniki ob zimskem solsticiju?
ali pa
Problem psihiatričnega zdravljenja - če s človekom delamo kot s predmetom, ta postane predmet
Foto: Unsplash