5 tipov čustvenih vampirjev in kako se pred njimi zaščitimo

Vsak od nas kdaj naleti na človeka, ki nas popolnoma izčrpa. Potrebuje ventil, da se izčisti – in ta ventil smo mi. Obstaja pet tipov čustvenih vampirjev. Preberite, na kakšen način se lahko pred njimi zavarujemo in ohranimo zdravo čustveno distanco. 

5 tipov čustvenih vampirjev in kako se pred njimi zaščitimo (foto: pexels) pexels
6. 8. 2021

5 znakov, da imate opravka z nekom, ki vas izčrpava

1.      Vaše veke so težke in vse kar si želite, je počitek

2.      Imate močno potrebo po begu

3.      Počutite se nervozno in/ali depresivno

4.      Preveva vas negativizem

5.      Počutite se ničvredno, izpraznjeno

5 tipov čustvenih vampirjev in kako se pred njimi zaščitimo

1. Narcis

Prepričan je, da se svet vrti okoli njega, kar naprej izsiljuje pozornost in ima močno potrebo po občudovanju. Takšni ljudje nimajo občutka za empatijo in so zelo omejeni pri doživljanju ljubezni. Če ne igrate po njihovih pravilih, iščejo načine, kako bi vas kaznovali. Nenadoma postanejo hladni in zaprejo se vase, vam pa preostane tuhtanje, kaj ste (spet) storili narobe.

To niso ljudje, s katerimi bi lahko imeli poglobljen odnos, saj niso sposobni globokih čustev in vam ljubezni nikoli ne bodo vračali, saj je v njihovem umu vedno pogojena s tem, da ravnate, kot oni želijo

2. Žrtev

Takšni ljudje so prepričani, da je ves svet proti njim, vselej najdejo razlog za svojo nesrečo v drugih in kar naprej se pritožujejo. Če jim ponudite rešitev za njihov problem, je odgovor vedno enak: Že, ampak …

Kako se zaščititi: Postavite meje na prijazen način. Če gre za prijatelja ali bližnjega, ki doživlja hudo stisko, se je vredno potruditi, da mu pomagate pogledati na stvari iz drugega zornega kota. Reagirajte v stilu: »Vedeti moraš, da te imam rad/a in če želiš, da najdeva rešitev, sem tu in pripravljen/a sem na pogovor. Če pa bi rad/a še naprej samo tarnal/a, potem te lahko poslušam nekaj minut, ampak to je pa tudi vse.«

Večne žrtve pa žal pogosto v resnici nočejo in ne znajo sprejeti pomoči. 

3. Obsedenec z nadzorom

Človek, ki misli, da ve, kaj je najbolje za vas in vam ob vsaki priložnosti diktira, kako je treba živeti. Sugerira vam, kako se obnašati, kaj jesti, kaj obleči, kakšnega partnerja potrebujete … O vsaki stvari ima točno izoblikovano mnenje in od njega ne odstopa. Stavke pogosto začenjajo z: A veš, kaj ti potrebuješ?  - četudi jih nič ne vprašate, oziroma ne izrazite želje po nasvetu, bodo še kar naprej pametovali in si potrjevali svoj prav, saj jih v resnici ne zanima, kako se zares počutite vi.

Kako se zaščititi: Četudi vas mika, ne vlagajte energije v to, da bi "kontrol frika" ukrotili. Ostanite mirni in pazite, da ne padete v vlogo žrtve. Samozavestno odgovorite v stilu: »Hvala za nasvet, ampak to zadevo moram razrešiti sam/a, tako kot čutim jaz.«

4. Človek, ki ne zna utihniti

Ne zanimajo ga vaša čustva in misli, skoncentriran je le nase. Njegov moto je JAZ, JAZ, JAZ. V pogovoru s takšno osebo lahko čakate in čakate, pa ne boste prišli do besede. Pogosto se ob tem, ko vas zasipajo s svojimi monologi, pomaknejo tako blizu, da že prestopijo mejo osebnega prostora in imate občutek, da vas bodo kar zadušili. Če se umaknete, se zopet približajo in se ne pustijo odgnati.

Kako se zaščititi: Takšni ljudje ne razumejo govorice telesa. Če ste na skupni zabavi, je edini način, da jih ustavite, da se jim glasno postavite po robu: »Oprosti, da te prekinjam, ampak rad/a bi šla pozdravit še nekaj ljudi …«

Če gre za bližnjega, mirno recite: »Res bi bilo lepo, če bi mi pustil/a do besede, tako da bova lahko oba konstruktivno prispevala k pogovoru.«

5. Paničar

Tip človeka, ki je vedno v paniki in vse, kar se mu zgodi, je smrtno resno in zaskrbljujoče. Ko se prehladi, govori, da ''bo umrl'', vsak teden ima težave z avtom, izgublja stvari, vselej zamuja in je prava zakladnica izgovorov.

Zavedajte se, da v ozadju panike vedno stojijo travme. Težava je le v tem, ali se tega zaveda tudi človek sam. 

Človek, ki je nagnjen k histeriji in iskanju težav, bo podzavestno naredil vse v smeri, da težave najde.

Ko je nekdo v paniki, poskusite sami ostati mirni tako, da usmerite pozornost na lastno dihanje. Bodite razumevajoči, vendar postavite jasne meje. Lepo mu razložite, da je res zoprno, da se mu dogajajo takšne stvari in da ste pripravljeni pomagati. Ne pozabite pa, da imate tudi vi svoje življenje in da ni vaša dolžnost, da skočite pokonci ob vsakem njihovem alarmu. 

Vir: Psychology today