Ne zatirajte LJUBOSUMJA. Raje naredite to vajo...

Kaj pravzaprav je ljubosumje in kako ravnati s sabo, ko ga začutimo?

Ne zatirajte LJUBOSUMJA. Raje naredite to vajo... (foto: shutterstock) shutterstock
4. 5. 2022

Ljubosumje je stanje, pogosto sestavljeno iz občutkov jeze, strahu in žalosti. Ker je v mešanici lahko prisotnih še veliko drugih občutkov in vedenj, je to stanje pogosto težko jasno opisati ali definirati.

Lahko se izraža skozi nekatera vedenja, h katerim se osebe zatekajo, da bi skrile občutke žalosti in strahu – npr. nasilno vedenje (loputanje z vrati), pasivno agresivno vedenje (prikrite ali posredno izražene opazke in žaljivke), poskusi manipulacije ipd.

Ljubosumje v romantičnem razmerju lahko opredelimo kot obrambno reakcijo, ko se oseba počuti, da je njen pomemben odnos ogrožen. To nastane kot posledica situacije, ki nasprotuje vrednotam, ki jih ima partner v razmerju. Povezano je z neizpolnjenimi potrebami in željami, ki jih je mogoče rešiti z odkrito in neposredno komunikacijo.

Študije kažejo na to, da je ljubosumje sestavni del človeške narave, saj ga lahko opazimo že pri majhnih otrocih in celo dojenčkih. Ne samo pri ljudeh, znake ljubosumja lahko opazimo tudi pri živalih. Vendar imamo ljudje zaradi naše sposobnosti racionalnega razmišljanja možnost, da lahko te občutke racionaliziramo in pomirimo, lahko pa jih tudi poslabšamo in okrepimo. To je odvisno od tega, kako smo se naučili soočati z ljubosumjem, te vzorce pa smo večinoma prevzeli od staršev in drugih pomembnih oseb v našem otroštvu.

Običajna izkušnja ljubosumja pogosto vključuje naslednje stvari:

  • strah pred izgubo
  • sum ali jeza zaradi zaznane izdaje
  • nizka samopodoba in žalost zaradi zaznane izgube
  • negotovost in osamljenost
  • nezaupanje

Kako se soočati s temi občutki?

Večina ljudi se že v otroštvu nauči, da izražanje »negativnih« občutkov ni varno in sprejeto ter se jih je zato potrebno izogibati ali jih zatreti. Vendar je pri soočanju z ljubosumjem (kot tudi z ostalimi negativnimi občutki), ključ do njihovega obvladovanja drugje. Bolj, kot smo v stiku z njimi in jih izražamo (na zdrav in neškodljiv način), bolj se jih lahko naučimo regulirati.  

Morda lahko sprva zveni malce nenavadno, a že priznavanje samemu sebi, da se počutimo ljubosumno, lahko pripomore k temu, da se počutimo bolje. Sprejemanje občutkov, ki se pojavijo v nas, je prvi korak k njihovi razrešitvi. 

Občutki, ki se pojavijo v nas sami po sebi niso tako intenzivni ali grozni, da jih ne bi morali prenesti in se z njimi spopasti, a ko jim dodamo občutke sramu ali krivde, da se tako počutimo, občutke jeze do sebe ter jih poskušamo zatreti ... takrat se začne njihova intenzivnost le še stopnjevati, mi pa izgubimo nadzor nad njimi.

Enostavna vaja, ki jo lahko storite, ko začutite ljubosumje

Ko v sebi začutite občutke ljubosumja, si priznate, da jih čutite in si poveste, da s tem ni nič narobe, lahko poskusite naslednjo vajo.

Na list papirja narišite ledeno goro, katere majhen del gleda iz morja, večina pa je skrita pod površjem. Del, ki gleda iz vode je ljubosumje – to ste prepoznali, zato občutek zapišite na list. Nato se potopite malce globlje. Začnite se spraševati, kaj se skriva pod tem občutkom – je to jeza, bolečina, morda rana iz otroštva? Te stvari začnite pisati pod površje morja in se pomikajte navzdol, proti dnu ledene gore.

Nato se vprašajte še vprašanja, kot npr. zakaj tako čutite? Kaj morate storiti, da se bi počutili bolje? Za vsako vprašanje si vzemite dovolj časa, da nanj temeljito odgovorite. Izrazite vse, kar vam pride na pamet. Če vam je lažje, lahko svoje občutke tudi narišete.

Ne pozabite na to, da je potrebnega veliko poguma in truda, da ostanete zvesti sami sebi ter svojim občutkom. Naši občutki so naša odgovornost, ki jo moramo prevzeti in delati v smeri, ki nam omogoča rast in razvoj. Ko se bolje povežemo s seboj in začnemo pobližje spoznavati svoje občutke, bomo bolje vedeli, kaj je naslednji korak, ki ga moramo storiti, da pozdravimo strahove in rane, ki so jih povzročile.

Prirejeno po: psych2go.net