Visoka izobrazba še ne pomeni čustvene zrelosti! Nekdo je lahko briljanten v znanosti, a popolnoma nefunkcionalen v odnosih

20. 4. 2025
Visoka izobrazba še ne pomeni čustvene zrelosti! Nekdo je lahko briljanten v znanosti, a popolnoma nefunkcionalen v odnosih (foto: profimedia)
profimedia

Zakaj moramo ločiti različne oblike inteligence?

V družbi pogosto zmotno enačimo visoko izobrazbo z osebno modrostjo in čustveno zrelostjo. Akademski nazivi, akademske razprave, sposobnost logičnega sklepanja ali širina besednega zaklada lahko ustvarijo vtis nadpovprečne inteligence – vendar pa ta oblika intelektualne sposobnosti ne zajame človekove celostne zrelosti.

Nekdo lahko doktorira iz filozofije, medicine ali kvantne fizike, a mu hkrati manjka osnovno razumevanje lastnih čustev, sočutje do drugega človeka ali sposobnost reševanja medosebnih konfliktov brez bega, napada ali manipulacije.

Intelektualna inteligenca ni isto kot čustvena inteligenca

Pomembno je razumeti, da obstaja več vrst inteligence. Ameriški psiholog Howard Gardner je v svoji teoriji mnogoterih inteligenc že pred desetletji opozoril, da se ljudje razlikujemo ne le po logično-matematični ali jezikovni inteligenci, temveč tudi po čustveni, medosebni, intrapersonalni, telesni in drugih oblikah.

Nekdo je lahko briljanten v znanosti, a popolnoma nefunkcionalen v odnosih. Lahko zna argumentirati vsako misel, pa se hkrati izogiba vsakemu resničnemu čustvenemu stiku. Lahko zna govoriti o etiki, a ne zna poslušati. Lahko zna opisati, kaj pomeni biti empatičen, pa te empatije ni sposoben živeti.

Čustvena zrelost zahteva povsem drugačne kvalitete

Čustvena zrelost se ne meri z diplomami, ampak s tem, kako človek ravna s svojimi čustvi in s čustvi drugih. Gre za sposobnost:

  • prepoznavanja lastnih občutkov brez zanikanja ali potlačitve,
  • prevzemanja odgovornosti za svoja dejanja in besede,
  • vzpostavljanja in ohranjanja zdravih meja,
  • sprejemanja različnosti brez potrebe po nadvladi ali kontroli,
  • in, nenazadnje, iskrene empatije – sposobnosti, da čutimo z drugim, ne le ob njem.

Za to ni potrebna nobena formalna izobrazba. Sočutje se ne poučuje v predavalnicah, empatija ne izvira iz knjig. Lahko jo podprejo, a če ni notranjega uvida, ne pomaga nič.

Modrost ni vedno zaveznik znanja

Modrost se pogosto razvije iz življenjskih izkušenj, ponižnosti, napak in osebnih transformacij. Ljudje, ki so šli skozi globoke notranje preobrate, lahko razvijejo izjemno čustveno inteligenco, tudi če formalno niso nikoli študirali. Takšna oseba bo znala začutiti, kdaj nekdo trpi, tudi brez besed. Znala bo postaviti mejo, ne da bi pri tem ranila drugega. Znala bo ohraniti spoštovanje tudi v nesoglasju. To je tista tiha notranja moč, ki ne izhaja iz ega, temveč iz povezanosti s sabo in svetom.

Družbeni mit: več izobrazbe = več vrednosti

Žal še vedno živimo v družbi, ki daje (pretirano) težo akademskemu znanju. Pozabljamo pa, da visoka izobrazba ni garancija za visoko osebnostno razvitost. Nekateri najbolj empatični, modri in srčni ljudje nimajo niti srednje šole – a imajo dar, da s svojo prisotnostjo zdravijo, razumejo in navdihujejo.

In obratno: nekateri najbolj toksični odnosi se odvijajo prav med tistimi, ki nosijo najvišje nazive. Ker znanje brez srca ni modrost. Govor brez poslušanja ni stik. In pamet brez človečnosti je le prazna konstrukcija.

Morda je čas, da začnemo drugače vrednotiti, kaj pomeni biti »pameten« človek. Da ponovno prepoznamo vrednost tišine, občutka, iskrenosti in sočutja – lastnosti, ki jih ne potrjuje noben izpit, a so temelj resničnih odnosov in trajnega notranjega miru.

Aljoša Bagola: “Slovenci plačujemo previsok davek za svojo trdoživost.” (Sensa podkast z Ano Vehovar)

Novo na Metroplay: ""To je moja osebna zgodba, s katero se lahko poistoveti veliko žensk!" | Lenča Malec