V tokratni epizodi Modre sobe smo gostili Miha Šaleharja, enega od najbolj pronicljivih in priljubljenih medijskih voditeljev pri nas, ki se različnih družbenih anomalij in problemov loteva na njemu lasten iskriv in kritičen način, poln humorja in cinizma.
VIDEO:
MIHA ŠALEHAR
Televizijski gledalci se ga spomnijo kot voditelja Videospotnic in Aritmije, poslušalci Vala 202 pa po udarnih oddajah Toplovod, Nebuloze, Spetek, Forum 69 in Latrina.
Svoje refleksije Miha zapisuje tudi v kolumnah za različne medije, v katerih odpira teme, za katere verjame, da bi morale biti pomembne za ljudi. Izbrane kolumne so leta 2018 izšle v knjigi z naslovom Duh časa. V njih je, kot pravi sam, raziskoval eksistenco neobstoječega srednjega sloja. Se pravi, ljudi, ki smo gmotno dovolj priskrbljeni, da podlegamo diktatom medijev in reklamnih ter drugih institucij. Začenši s šolstvom in veroukom, kjer nam razlagajo, kdo smo in kakšen mora biti naš svet.
Miha je tudi avtor uspešnice Pustolovec zmote, patetični priročnik za razumevanje priletnega alfa samca, v kateri razbija stereotip o moškem, ki se je znašel v krizi srednjih let. V njej obravnava tudi lastne napake, ki jih je storil v preteklosti in se iz njih učil. V tem smislu gre za priročnik, ki bralcem pomaga razumeti nekatere kompleksne teme, a hkrati ohranja avtentično šaleharski ton: lahkoten, sproščen in humoren.
NEKAJ MISLI IZ PODKASTA
O CINIZMU
»Vmes sem se celo bal, da me bo zapustil tudi humor. Upam, da me ni. Zagotovo sem pa manj ciničen. In to mi je ok. Pozicija cinizma ni ok in ne more biti ok. Sploh če imaš otroke, ne moreš videti sveta tako slabo, ker svet ima potencial transformacije. Če ga imam jaz in zdaj verjamem, da ga imam, ga ima tudi svet. Saj smo mi svet.«
O ODTUJENOSTI OD SAMEGA SEBE
»V kakšni meri je ekonomski model, ki ga živimo tukaj, v Zahodnem svetu, dejansko naslonjen na dejstvo odtujenosti od sebe? Rekel bi, da v celoti. Ekonomija materializma temelji na tem. Na zapolnjevanju notranje praznine. Samo poglejmo, kako so strukturirani oglasi, ki nam v istem paketu ponujajo identiteto. Z nakupom izdelka nam ponujajo pot do sebe, ki se seveda ne konča z nakupom. /… / Samo padeš v nov loop, v novo zanko. Morda sem v teh letih začel malo bolj proaktivno razmišljati in delovati v tej smeri, zato ker sem vse te finte tudi sam poskusil.«
»Ekonomija nas opremlja z artefakti za pogled drugega. Če pogledaš družbena omrežja - tam korigiraš svoj videz, svoj mit o sebi ... ti se tam ustvarjaš za druge. Ti si tam happy za druge. Na smučanju si, zebe te, ti pa čakaš na grebenu Kurmajerja, da boš naredil selfi s soncem, ki ne odraža tvojega resničnega notranjega počutja, ampak spet fejkaš nekaj. In če tukaj ne poštekaš, da si globoko fuknjen, govorim o vseh, vsi smo globoko fuknjeni, potem nam Bog pomagaj. To je res narobe, da ustvarjamo prizor sreče za drugega in se prav s tem delamo nesrečne.«
O LAŽNEM PREDSTAVLJANJU SEBE
»To je res popolnoma narobe, da ustvarjamo nek prizor sreče za drugega in se prav s tem delamo nesrečne. To je taka zanka, samouresničujoča se prerokba. /…/ V tem facking selfiju je skrit ves ta naš notranji mehanizem, ki če ga združiš in pomnožiš z osem milijardami, kolikor nas je na svetu, potem dobiš ves drek, kjer smo.«
»Lahko celo življenje glumiš, da si 'čist hud'. In potem pogruntaš, da ti to ne koristi. V resnici te vsi vidijo, da si 'hud', ti pa se počutiš slabo. In potem si rečeš, da se boš poslovil od tega. Šel boš na pot in se srečal s svojim pravim jazom. Samo ambicija, ta te bo na koncu hodnika čakal ta pravi jaz, je popolnoma zgrešena. Tam moraš biti pripravljen, da boš srečal nekaj čisto drugega. Nekaj, kar se ti je morda v tvojem prejšnjem 'hudem' jazu zdelo povsem dolgočasno.«
O UMU
»A si res ti ti ali je to samo odziv tvojega uma (minda), kot je odziv imunskega sistema? /…/ Ugotovil sem, da je največji sovražnik, ki ga nosimo s sabo, naš um. To je strašno prebrisana zadeva, ki te zna, če nisi pozoren, zelo nategniti. Dolgo nisem vedel, da je um le naše orodje. On je moj služabnik in jaz sem njegov šef.«
O SEBI
»Nisem znal biti sam s sabo. Imel sem dva operativna modela: en je bil na hard razbijati se z delom, se pravi delati zasebni posel, zraven pisati še knjigo in opravljati redno službo, pa seveda še petkrat na teden iti na kolo. Moj drugi operativni model pa je bil: biti pijan.«
Pogovor spremljate tudi na aplikaciji za podkaste:
Poglejte si tudi prejšnje epizode Modre sobe na povezavi https://www.metropolitan.si/play/sensa/