Ali je etično, da vplivneži svoje otroke uporabijo za promocijo?

1. 2. 2024
Deli
Ali je etično, da vplivneži svoje otroke uporabijo za promocijo? (foto: profimedia)
profimedia

Ali je etično, da starši (še posebej ti. vplivneži ali influencerji) otroke uporabijo za promocijo izdelkov ali storitev? Kritiki trdijo, da gre za komercialno izkoriščanje otrok. 

Starševstvo 21. stoletja je trdno prepleteno s tehnologijo. Tehnologija je spremenila, kaj pomeni biti starš, od iPadov, ki otroke zabavajo od majhnih nog, do aplikacij, ki staršem omogočajo spremljanje otrokovega razvoja in še in še. Toda socialni mediji so dodali še eno dimenzijo. Povprečen otrok ima zdaj ti. "digitalni odtis", ki se pogosto začne, ko njegovi starši objavijo prvo ultrazvočno fotografijo.

Nekateri starši – zlasti tisti, ki so socialne medije sprejeli že v svojem odraščanju – so se ujeli v past prepogostega objavljanja o svojih otrocih, stanje, ki se imenuje "overshareing" ali pretirano deljenje. Mnogi starši se ne zavedajo, da njihove navade deljenja razkrijejo neverjetne količine osebnih podatkov o njihovih otrocih. 

Vendar danes bomo govorili o tistih, ki gredo še korak dlje...

Starši delijo vsebino svojih otrok iz neštetih razlogov, vključno z namenom povezovanja s prijatelji in družino ter iskanja potrditve ali podpore. Nekateri starši pa to počnejo tudi zaradi komercialne koristi. Svoje otroke upravljajo kot "otroške influencerje" na družbenih medijih – kar jim omogoča sodelovanje z blagovnimi znamkami pri trženju izdelkov drugim otrokom (in odraslim). Težava je, saj so otroci premajhni in ne morejo sami avtonomno odločati, ali želijo biti izpostavljeni na družbenih omrežjih ali ne. 

Dandanes so vplivneži vstopili v poklicno kategorijo in po njih hrepeni veliko mladih. Leta 2021 naj bi bil svetovni trg vplivnežev vreden 12,7 milijarde EUR.

Zadnje poročilo avstralske komisije za konkurenco in varstvo potrošnikov za preiskavo storitev digitalnih platform je priznalo ključna vprašanja, ki so pomembna, vključno s pomisleki glede zasebnosti in morebitnimi vprašanji izkoriščanja otroške delovne sile.

Raziskava, ki je bila objavljena v reviji M/C Journal, poudarja, kako kultura "otrok vplivnežev" odpira vrata možnemu izkoriščanju otrok in številnim drugim težavam. V tem prostoru obstaja jasna potreba po ureditvi. 

Ena največjih težav je vprašanje zasebnosti. Majhni otroci so premladi, da bi svojim staršem dovolili rabo fotografij na spletu z drugimi ljudmi, in celo starejši mladoletniki morda ne bodo povsem razumeli vseh posledic objavljanja na spletu. Če jim starši predstavijo, da gre za dobro stvar, se bodo seveda strinjali. Pravzaprav je nedavna študija pokazala, da 29 % staršev deli vsebino o svojem otroku, ne da bi pridobili otrokovo privolitev; le 24 % jih pravi, da svojega otroka vsakič vprašajo za dovoljenje za objavo.

Poleg tega je študija pokazala, da kar 32 % otrok pravi, da je njihov starš delil njihovo zgodbo, sliko ali videoposnetek na družbenih omrežjih, tudi potem ko jih je otrok izrecno pozval, naj se vzdržijo! Dojenčki pa seveda zaradi svojih omejenih komunikacijskih sposobnosti ne morejo dati zavestnega soglasja za spletno deljenje fotografij. 

Ko so otroci dovolj stari, da razumejo družbene medije in posledice objavljanja na teh platformah, je primeren, čas, da bi jih vključevali v "online življenje". To potem lahko dokazuje, da starši spoštujejo otrokovo zasebnost.  Poleg tega vključitev otrok v proces odločanja, katere fotografije se lahko delijo na spletu, uvede v koncept odgovornega spletnega bontona, preden začnejo sami uporabljati družbene medije.

Ali je YouTube najbolj priljubljena varuška na svetu?

Pandemija COVID-a je povzročila še večji porast časa, ki ga otroci preživijo pred zasloni, kjer se jim tudi tržijo igrače in drugi izdelki, ki so običajno namenjeni odraslim. Linije izdelkov za otroke so velik posel. Leta 2021 naj bi svetovni trg igrač do leta 2028 zrasel s približno 130 milijard EUR na 231 milijarde EUR.

Danes je povsem običajno videti YouTubove "kidfluencerje", ki tržijo igrače drugim otrokom prek "ocen" igrač. Najbolj priljubljeni kanali z ocenami igrač imajo na milijone naročnikov, njihovi gostitelji pa so eni izmed YouTubovih največjih zaslužkarjev. Ryanov svet je verjetno najbolj znan kanal v tem žanru. Previdne ocene kažejo, da družina 10-letnega Ryana Kanjija vsako leto zasluži približno 23 milijonov EUR.

Ključna področja, ki vzbujajo skrb, so:

  • pomanjkanje zasebnosti za otroke, ki imajo veliko vidikov svojega življenja objavljenih na spletu
  • komodifikacijo otrok in omogočanje kulture, ki je usmerjena v dražjo prodajo njihovih izdelkov in storitev
  • spolno usmerjeno trženje igrač in večja osredotočenost na videz deklic (kar je lahko škodljivo za njihovo samozavest)
  • "prikrito" trženje igrač in drugih izdelkov prek oglasov.

Regulacija je potrebna 

Zaenkrat se zdi, da je francoska vlada edina, ki je sprejela oprijemljive ukrepe za ureditev dela otrok, ki vplivajo na družbena omrežja. Po francoski zakonodaji lahko otroci, mlajši od 16 let, delajo le omejene ure, njihov zaslužek pa mora biti shranjen na računu, ki je dostopen, ko dopolnijo 16 let. Francija prav tako razmišlja o zakonodaji, ki bi uredila prakso doslednega objavljanja vsebine o otrocih na družbenih medijih. V ZDA je bil leta 1939 podpisan Cooganov zakon (poimenovan po otroški zvezdnici Jackie Coogan), ki ureja delo otrok v zabavni industriji, vendar enakovredni zakoni niso bili sprejeti za otroke, ki so zvezde družbenih medijev.

Vir: theconversation.com, kaspersky.com

Ne spreglejte tudi: Influencerji: Se bodo Instagram iluzije enkrat sesule? (odgovarja Aleš Ernst)

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja