Kako začetnice vašega priimka vplivajo na ocene (nova raziskava)

30. 10. 2024 | N.Z.
Deli
Kako začetnice vašega priimka vplivajo na ocene (nova raziskava) (foto: profimedia)
profimedia

Se vaš priimek začne na eno od zadnjih črk abecede? Potem vas bo zanimalo, kaj razkriva ena zadnjih raziskav.

Če že ni bilo dovolj hudo, da ste morali čakati, da bi izvedeli, ali ste izpit opravili ali ne, zdaj nova raziskava kaže tudi, da imate tako tudi večjo verjetnost, da boste prejeli nižjo oceno in negativno povratno informacijo o nalogah.

To so ugotovitve skupine z Univerze v Michiganu, ki je s pomočjo sistema za upravljanje učenja (imenovanega Canvas) analizirala več kot 30 milijonov ocen pisnih testov študentov.

Raziskovalci so ugotovili, da se ta 'zaporedna pristranskost' pojavlja po vsej univerzi, ne glede na predmet, vendar je najbolj izrazita v družboslovju in humanistiki, malce manj pa vpliva na predmete, kot so inženirstvo, znanost in medicina. To je lahko posledica dejstva, da so naloge v družboslovju bolj odprte za interpretacije in jih je zato težje objektivno ocenjevati kot naloge iz inženirstva, naravoslovja ali medicine, ki imajo ponavadi bolj konkretne in specifične odgovore.

Medtem ko je ta pojav zaradi privzetih nastavitev Canvasa povezan z razvrščanjem po abecedi, raziskava razkriva jasen osnovni vzorec: kakovost ocenjevanja upada s številom že ocenjenih nalog.

Študenti, ki so bili na vrst za ocenjevanje na začetku, ker se njihovi priimki začnejo z A, B, C, D ali E, so dobili ocene za 0,3 točke višje (od 100 možnih točk), kot so jih prejeli, če je bil vrstni red ocenjevanja naključen.

Študenti z začetnicami priimkov od U do Z (po angleški abecedi) pa so dobili 0,3 točke nižje ocene, če je ocenjevanje potekalo po abecednem vrstnem redu in so bili torej med zadnjimi ocenjenimi.

Vrstni red šteje

Toda tudi zunaj abecednega reda je bil vrstni red pomemben.

Prvih deset ocenjenih nalog je običajno dobilo približno 3,5 na 100 točk več kot tiste, ocenjene od 50. do 60. mesta.

In med majhno skupino ocenjevalcev, ki so označevali v obratnem abecednem vrstnem redu (Z-A), je bila začetna pristranskost priimkov skoraj povsem obrnjena, kar pomeni, da so bili tisti s priimki A-E slabši od svojih vrstnikov U-Z.

Preden za svoje morebitne slabše ocene obtožite pristranskosti svoje učitelje, raziskovalci poudarjajo, da je ključni dejavnik pri vsem tem utrujenost ocenjevalcev.

Ni presenetljivo, da se lahko ocenjevalec proti koncu ocenjevalnega del utrudi in postane nejevoljen ali nervozen. Marsikje po svetu so akademiki tudi preobremenjeni, premalo plačani in ne uživajo varne zaposlitve.

"Nekako domnevamo, da je utrujenost eden od glavnih dejavnikov, ki poganja ta učinek, kajti ko nekaj delate dlje časa, postanete utrujeni in nato začnete izgubljati pozornost, vaše kognitivne sposobnosti pa padejo," pravi računalniški družboslovec Jiaxin Pei.

"To potrjujejo tudi ugotovitve, da so bili komentarji ocenjevalcev bolj negativni in manj vljudni, če je bila naloga ocenjena kasneje. Kar neposredno kaže, da je kakovost ocenjevanja res nižja pri kasneje ocenjenih nalogah in študentih s priimki, ki prihajajo med zadnjimi na vrsto," še pišejo avtorji.

Canvas je najpogosteje uporabljen učni upravljalski sistem po vsem svetu, abecedni vrstni red pa je njegov privzeti način za naročanje študentskih nalog za ocenjevanje. Raziskovalci predlagajo, da bi bila najenostavnejša rešitev za obravnavo zaporedne pristranskosti ta, da bi naključno razvrščanje postalo privzeta nastavitev.

Raziskavo smo povzeli po pisanju Science Alert.

Preberite si tudi:

Novo na Metroplay: Maja Keuc iskreno o življenju na Švedskem in kaj jo je pripeljalo nazaj