Maria Montessori je to vedela že pred 100 leti: ko otrokom zaupamo, napredujejo

4. 12. 2025
Maria Montessori je to vedela že pred 100 leti: ko otrokom zaupamo, napredujejo (foto: profimedia)
profimedia

Nova raziskava potrjuje, da je ta stara metoda izjemno učinkovita in pripomore k vzgoji inteligentnih in empatičnih otrok.

Ameriška raziskava otrok, ki obiskujejo javni Montessori vrtec, je pokazala, da so ti otroci ob koncu vrtčevskega obdobja v branju, spominu in izvršilnih funkcijah dosegli boljše rezultate kot vrstniki iz ostalih programov. Zanimivo pa je, da so javni Montessori programi dosegli te rezultate ob občutno nižjih stroških v primerjavi z ostalimi.

Raziskava, ki je spremljala 588 otrok v 24 programih po ZDA, sicer poudarja, kako pomembno je spremljati njihov napredek tudi kasneje v šolskih letih.

Raziskava o uspehu predšolskih programov

Raziskovalci z Univerze v Virginiji, Univerze v Pensilvaniji in Ameriškega rasizkovalnega inštituta so izvedli obsežno nacionalno raziskavo, ki dokazuje, da javni Montessori programi za otroke od 3. do 6. leta dosegajo boljše učne rezultate in so hkrati stroškovno učinkovitejši tako za šole kot za davkoplačevalce.

Študija, objavljena v Proceedings of the National Academy of Sciences, je prva tovrstna randomizirana kontrolirana raziskava v ZDA in je zajela skoraj 600 otrok iz 24 javnih programov.

Ob koncu vrtca so otroci, ki so bili naključno vpisani v različne programe, presegli svoje vrstnike v branju, izvršilnih funkcijah, kratkoročnem spominu in socialnem razumevanju.

Šefa Ryanaira presenetil račun v restavraciji, ne boste verjeli, kaj so mu zaračunali

Programi so pri tem stali približno 13 tisoč dolarjev manj na otroka v primerjavi s klasičnimi javnimi vrtci. V teh stroških niso zajeti morebitni dodatni prihranki zaradi večjega zadovoljstva in manjše fluktuacije učiteljev, na kar opozarjajo pretekle raziskave. Rezultati, ki so jih potrdili neodvisni strokovnjaki, se jasno razlikujejo od številnih drugih predšolskih programov, kjer koristi pogosto izginejo do konca vrtca.

Rezultati, ki potrjujejo več kot 100 let staro teorijo

»Ti rezultati potrjujejo, kar je Maria Montessori verjela že pred sto leti: da otroci napredujejo, ko jim zaupamo in jim omogočimo učenje iz radovednosti in notranje motivacije,« pravi Angeline Lillard, profesorica psihologije na Univerzi v Virginiji. »Javni Montessori programi niso le učinkoviti, temveč tudi stroškovno smiselni.«

»Montessori programe že zdaj uporabljajo stotine javnih šol v ZDA, naše raziskave pa jasno kažejo, da pozitivno vplivajo na ključna področja zgodnjega učenja,« dodaja Karen Manship, soavtorica raziskave. »Rezultati so dragoceno izhodišče za oblikovalce politik in vodje izobraževalnih ustanov, ki iščejo načine za boljše rezultate ob vse bolj omejenih sredstvih.«

David Loeb z Univerze v Pensilvaniji pa poudarja: »Metoda Montessori se je začela v revnih četrtih Rima v začetku 20. stoletja. Ta raziskava dokazuje, da še vedno izpolnjuje svoje poslanstvo za ameriške otroke.«

Družina, starši, otrok
Profimedia

Ključne prednosti metode Montessori

  • Boljši učni dosežki: Montessori otroci so ob koncu vrtca dosegli bistveno boljše rezultate v branju, spominu, izvršilnih funkcijah in razumevanju drugih.
  • Dolgotrajne koristi: Medtem ko koristi pri številnih predšolskih programih hitro zbledijo, se je napredek Montessori otrok s časom še povečeval.
  • Prihranek pri stroških: Javni Montessori programi stanejo približno 13 tisoč dolarjev manj na otroka v obdobju od 3. do 6. leta. Glavni razlog so učinkovitejše strukture oddelkov, kjer si otroci med seboj pomagajo pri učenju.
  • Zadovoljstvo učiteljev: V praksi so prihranki verjetno še večji, saj pretekle raziskave kažejo, da so Montessori vzgojitelji bolj zadovoljni in redkeje zapustijo službo.
  • Učinkovitost za vse otroke: Največje koristi so imele družine z nižjim dohodkom, vendar so pozitivne učinke opazili pri otrocih iz vseh okolij. To potrjuje prvotni namen Montessori pedagogike, ki je bila ustvarjena za otroke iz skromnejših razmer.

Dr. Maria Montessori je svojo prvo učilnico odprla leta 1907 v delavskih četrtih Rima. Njeno delo je temeljilo na prepričanju, da imajo otroci naravno željo po učenju in raziskovanju. Danes v ZDA deluje več kot 600 javnih šol, ki uporabljajo Montessori pristop. Raziskava zdaj potrjuje, da je več kot stoletni model izjemno učinkovit, saj prinaša trajne koristi otrokom in skupnostim.

Vir: scitechdaily.com

Dr. Rajović: "Če otrok igra video igre je podobno, kakor če bi jemal drogo"