Dr. Paul Kelley, sodelavec za klinične raziskave na Inštitutu za spanje in nevroznanost Univerze v Oxfordu in eden vodilnih britanskih strokovnjakov za spanje, pravi, da je siljenje odraslih in mladostnikov, da začnejo delati pred 10. uro zjutraj, mučenje, zaradi česar so njihova telesa izčrpana in pod stresom, posledica pa je pomanjkanja spanja, ki vodi v številne težave in bolezni.
Dr. Kelley, ki meni, da se delovni in šolski dnevi začnejo prezgodaj, poudarja, da je treba spremeniti delovne in šolske ure glede na naravne cirkadiane ritme odraslih in mladostnikov, je povedal: "Vaša jetra in vaše srce imajo različne vzorce delovanja in od njih zahtevate, da se premaknejo za dve ali tri ure. Ne moremo spremeniti svojih 24-urnih telesnih ritmov. Ne morete se naučiti vstati ob določeni uri. Vaše telo bo prilagojeno sončni svetlobi in tega se ne zavedate, ker je to odvisno od hipotalamusa, ne očesnega vida. To, da začnemo delati prezgodaj zjutraj, je velik družbeni problem. Ljudje so kronično neprespani. Imamo neprespano družbo. To je zelo škodljivo za telesne in čustvene sisteme."
"To v širšem smislu velja za zapore in bolnišnice, kjer zbudijo ljudi in jim dajo hrano, ki je ne želijo. Zaradi zbujanja prehitro ste bolj razdražljivi. Pomanjkanje spanja je mučenje."
Dr. Kelley pravi, da so študenti v Združenem kraljestvu izgubili približno 10 ur spanca na teden, ker so bili prisiljeni prezgodaj vstati. Da bi izboljšali kakovost življenja celih generacij otrok, poziva h koncu zgodnjega začetka v šolah, fakultetah in univerzah.
"Pri 10 letih vstaneš in greš v šolo po ritmu "od sedmih do treh" ali "od osmih do štirih". Počasi se ustališ v tem vzorcu. Toda za telo bi moralo naravno začeti delovati približno tri ure pozneje."
Med svojim službovanjem kot ravnatelj na srednji šoli Monkseaton v Severnem Tynesideu leta 2009 je dr. Kelley prestavil dan začetka šole z 8.30 na 10. uro in ugotovil, da je začetek šole eno uro pozneje izboljšal ocene pri osnovnih predmetih za 19 %. Ker je bil njegov poskus uspešen, poudarja, da bi morali otroci od 8. do 10. leta v šolo začeti ob 8.30, kasneje pa 16-letniki ob 10. uri, 18-letniki pa ob 11. uri.
Če bi šole po Združenem kraljestvu sprejele nove začetne čase, ki bi ustrezali naravni človeški telesni uri, dodaja, bi se dosežek GCSE dvignil za približno 10 %.
Profesor Colin Epsie, ki vodi študijo spanja, je za The Telegraph povedal: "Starši mislijo, da so otroci leni in svojeglavi ter da bi bilo vse v redu, če bi lahko zvečer zaspali prej. Toda znanost nam pravi, da morajo najstniki zjutraj več spati. Da se lahko učimo, možgani potrebujejo spanje. Zato preučujemo možnost, da bi izboljšali učno uspešnost, če bi prestaviti začetek šole na 10. uro zjutraj. Znanost pravi, da bi najstniki delovali bolje. Spali bi več, imeli posledično manj stresa in tesnobe ter nižjo stopnjo uživanja dovoljenih in nezakonitih drog."
Podobna poteza bi lahko pomagala tudi odraslim delavcem, meni dr. Kelley, ker "pred 55. letom so cirkadiani ritmi odraslih popolnoma neusklajeni z običajnimi delovnimi urniki, kar predstavlja resno grožnjo za učinkovitost, razpoloženje in duševno zdravje. Trenutni vzorci spanja povečujejo tveganje za sladkorno bolezen in shizofrenijo. Ni naključje, da se 70 % duševnih bolezni začne med 11. in 24. letom starosti. Družbena sprememba bi lahko povzročila, da bi učenci izboljšali svoje ocene ter izboljšali zdravje in produktivnost zaposlenih."
Vir: independent.co.uk
Novo na Metroplay: Maja Keuc iskreno o življenju na Švedskem in kaj jo je pripeljalo nazaj