Čarobnost jutra - o prednostih zgodnjega vstajanja

Zgodnje vstajanje pozitivno vpliva na naše življenje in notranje ravnovesje. Po starodavni kitajski medicini ima naše telo namreč notranjo uro, ki ji velja prisluhniti, saj imamo posledično več energije in volje do življenja. Če hodite spat zelo pozno in se zjutraj težko zbudite, prisluhnite naslednjim nasvetom in poskrbite za osebni preporod!

10. 7. 2016

Jutro je eno najbolj opevanih delov dneva v svetovni literaturi in poeziji. Po težki in dolgi noči jutro po navadi prinaša razrešitev težav in jasnejši pogled na vse, kar nas teži. Jutro simbolizira novi začetek, novi dan in novo rojstvo, in to popolnoma upravičeno. Ponoči se namreč odvija proces obnavljanja zraka v našem okolju. Naravni zračni tokovi se v tem času temeljito premešajo in prečistijo, tako da nas zjutraj, ko vstanemo, zunaj pričaka sveža porcija prečiščenega zraka, ki ga nujno potrebujemo za kakovostno in zdravo življenje. Zgodnji jutranji zrak še ni onesnažen z našimi negativnimi mislimi in zato je dobro, da se ga čim prej dobro nadihamo in si z njim napolnimo pljuča.

Meridijani

S perspektive kitajske medicine, ki telo obravnava skozi prizmo energetskih tokov, jutro prinaša telesu z naravo usklajene procese, ki jih pozneje v dnevu ne moremo nadoknaditi. Evolucijsko gledano ima namreč telo zelo skrbno razporejene procesne faze, ki zagotavljajo njegovo optimalno učinkovitost. Tako kot vsaka tovarna deluje po določenih fazah, od dnevne proizvodnje, večernega hlajenja in čiščenja strojev, nočne izmene in jutranjega ponovnega zagona, nas kitajska medicina uči, da se podobno tudi v našem telesu iz ure v uro, natančneje na vsaki dve uri, menjajo določeni procesi, ki telesu omogočajo optimalno delovanje.

Poleg živčnega, limfnega in krvožilnega sistema je v našem telesu po kitajski medicini tudi energetski sistem dvanajstih meridijanov. Delovanje meridijanov je podobno delovanju naših žil: tako kot se po žilah pretaka kri in s tem življenjsko pomembne snovi za naše telo, se po meridijanih pretaka življenjsko pomembna energija, ki se prenaša od enega vitalnega organa do drugega in tako vpliva na pravilno delovanje našega telesa in izmenjavanje snovi v njem. Tako kot prej omenjeni tovarniški pogon ima tudi naše telo točno nameščeno biološko uro, ki sinhronizira različne biološke procese z energijami narave.

Kljub prevladujočemu mnenju, da obstajajo tako imenovani dnevni in nočni tipi ljudi, biološka ura, po kateri se naša telesa ravnajo že od pradavnine, ne dobiva ukazov iz naših možganov, temveč iz narave. Drobne energetske vibracije, ki smo jim izpostavljeni kot bitja, ki so odvisna od narave in živijo skladno z naravo, narekujejo delovanje našega notranjega motorja tako natančno kot Celzijeva atomska ura, ki lahko zamuja zgolj sekundo na milijon let.

V enem dnevu se tako na vsaki dve uri izmenjujejo obdobja maksimalne in minimalne aktivnosti posameznih meridijanov. Energetski tokovi takrat povečano sprejemajo in sproščajo energijo, kar močno vpliva na naše fiziološke procese.

Vse ob svojem času

Prvi se v dnevu aktivira pljučni meridijan, ki je aktiven med 3. in 5. uro zjutraj. Ta čas je zato najprimernejši za energetske terapije zdravljenja pljuč in za dihalne vaje v naravi. Od 5. do 7. ure zjutraj je najaktivnejši meridijan debelega črevesja, ki takrat absorbira vodo iz našega sistema in naše telo pripravlja na razstrupljanje. Ta ciklus ni pomemben le za izločanje odpadnih snovi iz telesa, temveč se v tem času naše telo pripravlja na ciklus sprejemanja hranljivih snovi.

Če želite kar najbolje izkoristiti to obdobje, je v tem času dobro popiti večjo količino vode sobne temperature. Zanimivo je tudi to, da ima v tem obdobju dneva voda drugačno, boljšo aromo in v naših ustih pusti sladkoben okus, kot da bi nam telo hotelo tudi tako povedati, da je voda v tistem času zelo dobra za nas. Če smo torej v tem času budni in spijemo vodo, bomo s tem svoje telo očistili in ga dobro pripravili na naslednji ciklus.

Najobilnejši, najbolj hranljiv in najpomembnejši obrok dneva lahko telo prejme le med 7. in 9. uro zjutraj. V tem času je namreč najbolj dejaven želodčni meridijan. V tem obdobju sta najučinkovitejši prebava in absorpcija hranljivih snovi, oba procesa pa naše telo oskrbita s hrano, ki jo potrebujemo za dnevni pogon in aktivnosti, ki sledijo.

Med 9. in 11. uro je najaktivnejši vranični meridijan. V tem obdobju želodec pošlje hrano skozi tisti del prebavnega sistema, v katerem vranica in trebušna slinavka izločata prebavne encime. Med 11. in 13. uro je obdobje srčnega ciklusa, v katerem naše srce deluje bistveno hitreje, saj mora takrat celemu telesu pošiljati hranljive snovi in kisik.

Če niste pravočasno zajtrkovali, torej med 7. in 9. uro, boste s tem zamudili možnost, da vsaki celici v svojem telesu priskrbite hranljive snovi, posledično pa ne boste polni energije, ki bi jo sicer lahko generirali v tem času.

Začarani krog?

Zaradi sodobnega življenjskega sloga vedno več časa preživljamo v zaprtih prostorih, daleč od narave in svežega zraka ter izolirani od naravnega prehajanja dneva v večer in noč, zato naše telo ne sliši več dobro naravne biološke ure, po kateri se ravna. Dodajte temu še naporne in stresne delovne, družinske in druge obveznosti, ki se velikokrat zavlečejo dolgo v večer ali celo v noč, pa dobite porušen naravni ciklus telesa, ki se mora tako vedno bolj prilagajati novim razmeram, v katerih živimo.

Zaradi vsega tega imamo vtis, da je nemogoče sestopiti iz začaranega kroga, ki ga narekuje vedno poznejše leganje v posteljo in vstajanje tik pred zdajci, kar nam onemogoča jutranjo sprostitev na svežem zraku in obilen zajtrk, ki bi naše telo napolnil s potrebno energijo in hranljivimi snovmi. Toda če ste v zgornjih vrsticah zaznali pomembnost pravilnega, telesnim meridijanom prilagojenega življenja, lahko zagotovo tudi sami poskusite spremeniti vsakdanje navade in prisluhniti notranji telesni uri.

Pogosto nimamo energije prav zato, ker smo zjutraj prepozno vstali in zamudili priložnost, da bi telesu priskrbeli potrebno zalogo energije. Med 5. in 7. uro zjutraj je namreč v ledvičnem meridijanu najmanj energije, če smo v tem času budni, pa svojim ledvicam omogočimo lažje bujenje. Ledvični meridijan ter ledvica in njihov energetski sistem so v kitajski medicini znani kot vrata življenja. Ledvični meridijan daje energijo žlezam z notranjim izločanjem, s tem pa tudi hormonskemu sistemu. V tem smislu delujejo kot baterije in če smo v tem obdobju budni, jim lahko z lažjimi aktivnostmi, kot sta joga ali meditacija, omogočimo boljšo in kakovostnejšo napolnitev.

Če smo torej vstali in bili aktivni med 5. in 7. uro zjutraj, bomo po tem času že pošteno lačni in pripravljeni na kakovosten obrok, ki ne bo obsegal le nekaj rezin prepečenca in mrzlega jogurta. Tudi sicer bi morali zjutraj namesto samih kosmičev s hladnim mlekom ali jogurtom pojesti topel obrok, čeprav to dandanes, ko se vedno bolj ravnamo po različnih dietah, shujševalnih kurah in prehranskih nasvetih, zveni precej utopično. Lahka in topla zelenjavna juha z žitaricami je bogata s hranljivimi snovmi, in to v obliki, ki jo telo najlažje absorbira.

Če niste zagovornik kuhane hrane zgodaj zjutraj, poskusite pripraviti cvrtje ali toplo kašo iz zdroba z rozinami, mandlji ali lešniki. Čas za pripravo vam bo vzel le nekaj minut, obrok pa vas bo pogrel in oskrbel s kakovostnimi kalorijami, ki jih boste potrebovali in potrošili čez dan.

Čas za počitek

In kako naj se zbudimo zgodaj zjutraj? Tako da gremo zgodaj spat. Če se bomo v posteljo odpravili in zaspali pred 23.00, se bo naše telo pogreznilo v veliko globlji spanec kot v katerem koli drugem obdobju noči ali dneva. Obdobje med 21. do 23. uro je namreč obdobje meridiana trojnega grelca, ki nadzoruje endokrini in živčni sistem ter uravnoveša naš apetit.

Naše telo se v tem času upočasnjuje, prebava deluje minimalno, naše telo pa se tako pripravlja na počitek. V tem smislu se splača izogibati večernim prigrizkom pred televizijo, najbolje pa bi seveda bilo, če bi se takrat odpravili v posteljo. Tako bi namreč povečali delovanje razstrupljevanja, ki jih opravljajo naša jetra in žolč, in preprečili, da bi bilo zjutraj naše telo utrujeno.

Priprava na zgodnji počitek dandanes ni preprosta, še posebej ne zaradi poznih filmov na televizijskem programu, nočnih obiskovanj lokalov in svetlobe, ki z vseh strani vdira v naše spalnice. Rešitev? Če želite gledati film ali serijo, ki je na sporedu zelo pozno, ga raje posnemite in si ga oglejte ob primernejšem času; svetlobo, ki vdira v spalnico, lahko zadušite s temnejšo in gosto tkano zaveso ali s temnejšimi žaluzijami, obenem pa vam priporočamo, da po 21. uri ugasnete večino luči, da se bo telo začelo počasi privajati na temo.

V večernih in nočnih urah se izogibajte tudi težavnim in konfliktnim razpravam, naporna dela pa raje pustite za zgodaj zjutraj. Vaše telo se bo težko pogreznilo v spanec, če boste osredotočeni na poslovne naloge in probleme, poleg tega pa se boste zjutraj, ko boste spočiti, domislili boljših rešitev. Najbolje bi bilo, da bi se zvečer sprostili v mirni družbi prijateljev ali ob lahkotnem zaupnem pogovoru s partnerjem.

Če boste upoštevali zgornje napotke, boste razbili stereotip o tem, da je zgodnje vstajanje naporno, zahtevno, skorajda nemogoče in nekoristno, vaše telo pa vam bo uslugo vrnilo z zdravjem, energijo in poletom.

Prevod in priredba Marta Pirnar Tittle