KRONIČNA VLOGA ŽRTVE: Ko prelagamo odgovornost na druge

9. 2. 2024
Deli
KRONIČNA VLOGA ŽRTVE: Ko prelagamo odgovornost na druge (foto: shutterstock)
shutterstock

Miselnost žrtve pomeni, da nekdo čuti, da se mu vedno dogajajo krivice in slabe stvari ne glede na okoliščine. Osnovna značilnost te miselnosti je prepričanje, da nobena od teh okoliščin ali situacij ni posledica lastnega ravnanja.

Kaj povzroča mentaliteto žrtve?

Nihče se ne rodi kot žrtev. Kompleks žrtve ni del osebnosti – gre za priučeno vedenje. Pravzaprav bi ga lahko razumeli kot obliko naučene nemoči. Naučena nemoč je psihološki pojav, pri katerem so ljudje, ki so doživeli travmatične izkušnje v otroštvu, občutili, da se jim ne morejo izogniti, ne glede na svoja dejanja. To nemoč pa prenesejo tudi v odraslo dobo. 

Tu je nekaj okoliščin, ki lahko privedejo do razvoja miselnosti žrtve kot načina obvladovanja težav:

1. Travma

Če oseba v otroštvu ali mladosti doživi travmatično situacijo, lahko čuti, da je njeno življenje v osnovi težko in da ne more ničesar storiti, da bi ga izboljšala. To je ključen način, kako se razvije naučena nemoč. Žrtve morda čutijo, da jih nihče ne razume, ne sliši in ne vidi ter ne verjamejo, da jim kdo lahko pomaga.

2. Nezavedna manipulacija

Nekateri ljudje nezavedno uživajo v pozornosti in občutku nadzora, ki ju prinaša vloga žrtve. Čeprav čutijo, da nimajo nadzora nad okoliščinami v svojem življenju, dobijo preko vloge žrtve vsaj nekaj sočutja drugih. Sposobnost, da pritegnejo pozornost drugih in jih prepričajo, naj jim pomagajo – ali vsaj da so žalostni zaradi njih – jim pomaga obdržati občutek pomembnosti in nadzora.

3. Pomanjkanje odgovornosti

Ljudje se lahko odzovejo na nizka pričakovanja ali standarde tako, da igrajo vlogo žrtve. »Izguba nadzora« postane prijetna tudi zato, ker je vedno prevzel odgovornost kdo drug. 

4. Izogibanje

Včasih se bolj kot lastnega neuspeha bojimo uspeha. Neprevzemanje odgovornosti zase in za svoja dejanja nam daje občutek, da se nam ni treba truditi za to, kar trdimo, da želimo doseči. Uresničevanje naših sanj zahteva določeno stopnjo ranljivosti, vzdržljivosti, samozavesti in volje za rast – česar pa ne potrebujemo, če zgolj igramo vlogo žrtve.  

Nasveti za pomoč osebi z mentaliteto žrtve

Če bi radi pomagali nekomu z miselnostjo žrtve, potem to lahko to pomeni, da ste vi v vlogi rešitelja, kar je zgolj druga plat istega kovanca.

Morda se počutite frustrirani ali kot da vaša prizadevanja ne prinašajo sprememb. Morda vam gre na živce stalno pritoževanje. Morda imate občutek, da želi oseba na neki ravni ostati tam, kjer je

Če je to res, je pomembno, da poskrbite zase, tudi ko poskušate podpreti drugo osebo. Tukaj je nekaj stvari, ki jih lahko storite, da pomagate osebi z miselnostjo žrtve, ne da bi pri tem ogrozili lastno dobrobit:

  • Pomagajte ji razmišljati o rešitvah.
  • Spodbujajte jo in jo spomnite na njene pretekle uspehe.
  • Potrdite njena čustva, še posebej, če govori o travmatičnih izkušnjah, ki so ustvarile to miselnost.
  • Spodbujajte jo, da poišče strokovno pomoč.
  • Postavite jasne meje.
  • Opazujte konkretne nekoristne vzorce v njenem vedenju.
  • Bodite pozorni na lastno dobrobit.

Prevzemite nadzor nad svojim življenjem

Včasih je težko verjeti, da je življenje pod vašim nadzorom, ko se vam nenehno dogajajo slabe stvari. To še posebej velja, ko se vam zdi, da je uspeh nedosegljiv – in neuspeh občutite kot obremenjujoč.

Vendar pa je pomembno, da se spomnite, da je zelo malo stvari, ki jih doživljamo v življenju, osebnih. Najbližji vas imajo radi in želijo, da vam v življenju gre dobro.

Tudi če ni ene same stvari, ki jo lahko storite, da bi spremenili svojo situacijo (čeprav verjetno je!), vedno lahko nadzorujete svoj odnos do nje.

Povzeto po Betterup.com

Preberite tudi:

Novo na Metroplay: Žiga X Gombač: "Mene tek pomirja, daje mi dodatne zorne kote razmišljanja"