Prehranjevanje po kitajski tradicionalni metodi

Iz dneva v dan bolj spoštujem tradicionalna znanja najstarejših kultur, saj so tako polna modrosti, ki jih znanstveniki z najsodobnejšimi pristopi dandanes končno potrjujejo drugega za drugim.

19. 8. 2014

Prav zato sem se z največjim zanimanjem udeležila delavnice prehranjevanja po kitajski tradicionalni metodi z Lino Lo Faro, strokovnjakinjo za bioenergetsko prehranjevanje po tradicionalni kitajski medicini.

Iz Line Lo Faro se znanje kar pretaka, najbolj všeč pa mi je, da je praktična in sodobna obenem – ker ne živimo 3000 let nazaj v eni od Kitajskih provinc, temveč v letu 2014 sredi Evrope, so tudi njeni nasvetiin recepti prilagojeni sodobnemu življenju in našemu okolju. Pripravila sem vam nekaj drobtinic več kot 70-letne strokovnjakinje, ki kar poka od energije in znanja (čeprav je kot mlada ženska zbolela za rakom, ki jo je tudi privedel na pot raziskovanja zdravega življenja) in čudovitih ter preprostih receptov, ki jih boste radi preizkušali tudi sami.

MODROSTI, KI JIH JE VREDNO UPOŠTEVATI

Obstajajo splošna pravila prehranjevanja. A vseeno smo si tako različni, da je pomembno le to, da poslušamo svoje telo, ga opazujemo, kako se odziva na posamezno jed (po njej ne smemo biti utrujeni, ni dobro, da nas napihuje ...). Našemu telesu ustreza drugačna hrana poleti kot pozimi, ko smo mladi in ko se staramo (vedno starejši kot smo, bolj čisto hrano in vedno manj moramo jesti). Ali, kot pravi Lina Lo Faro: "Poznati moramo svoje telo in to, katero gorivo mu najbolj ustreza."

Hrana naših prednikov. Pomembno je, da jemo čim več hrane, ki so jo jedli naši predniki, živil, ki je včasih pri nas ni bilo, pa se čim bolj izogibajmo.

Jedi oranžne barve so dobre za želodec, zelene za jetra, bele za ledvica, rdeče za krvni obtok in srce.

Sokovi. Preizkusite, ali vašemu telesu odgovarja določeni sok: kozarec napolnite s polovico soka in polovico vroče vode ter popijte. Če vam ustreza, je dober za vas, drugače ne. La Farova tudi svetuje, da v sokove pred zaužitjem vedno nalijete nekaj vroče vode.

Žita prinašajo dobro voljo, če jih jemo, smo manj živčni, vendar Lo Farova ne priporoča, da žita kuhate 'al dente', saj so takšna zelo težko prebavljiva, obenem pa v črevesju posrkajo vso vodo, da se lahko prebavijo. Sama skuha žita večer prej v veliki količini vode, ki jo čez noč pusti v posodi, da žita nabreknejo.

Moka ... kruh, testenine, peciva ... Ker se moka ne prebavi v črevesju (slina je prebavni sok), bi vsak košček kruha morali 200-krat prežvečiti, da bi ga telo lažje prebavilo.

Proso niža inzulin, vendar ga moramo dobro prekuhati, nato pa v njem pustiti še malo vode, da nabrekne.

V enem obroku ni dobro mešati različnih žit, sadja ali oreščkov; če niso skladni med seboj, naredimo celo prebavno zmedo. Za zajtrk, če imate radi mislije, torej priporoča le eno vrsto žita, eno vrsto sadja in eno vrsto oreščkov, ki jih prelijete z jogurtom, mlekom ali kompotom.

Če sestavimo obrok iz več jedi, morajo biti manj začinjene in soljene, zanje uporabimo manj olja, da jih bomo lažje prebavili. Če po obroku ne želimo biti napihnjeni, se moramo odreči tudi pitju vina, kave, čaja, lahko pa pijemo toplo vodo. Edini čaj, ki ga lahko pijemo po obilnejšem obroku, je janežev s komarčkom.

Tofu je živilo, zelo bogato s kalcijem in proteini. Kombinirate ga lahko s čemer koli, saj je nevtralnega okusa, dovolj pa je, če ga jeste enkrat na 15 dni.

Riž je nevtralen in umiri črevesje. Kuhan basmati riž imate lahko v hladilniku tudi pet dni, tako ga lahko na hitro uporabljate pri različnih jedeh in v različnih kombinacijah. Makrobiotiki riž najprej na suho prepražijo, nato pa zalijejo z vodo – tako ga jangizirajo (rižu takoj dajo ogenj).

Čičerka je čudovita hrana za želodec.

Kvinoja ima ogromno mineralov in je podobna materinemu mleku.

Oves lahko v večjih količinah povzroči izsušenost, rdečico na obrazu, zato Lina Lo Faro odsvetuje uporabo ovsenega mleka. Obenem pravi, da sta ovseno mleko in ajdova moka za palačinke zelo slaba kombinacija, saj sta popolnoma različni žiti.

Parmezan (ali drugi siri) in paradižnik (pogosta kombinacija na picah, testeninah, sendvičih), sta zelo slaba kombinacija za telo, saj takšna kombinacija takoj posrka kalcij iz telesa.

Jajca so zjutraj dober obrok, po 15. uri pa jih Lo Farova ne priporoča, pravi tudi, naj jih jemo manj, ko je zelo mraz ali vroče.

Akacijev med pomaga proti razdraženemu grlu. Telo samo naredi zaščito pred preveč suho hrano tako, da naše grlo postane razdraženo.

BOLEZNI IN TEŽAVE

Bolj kot smo napihnjeni, bolj kot se redimo, bolj toplo hrano potrebujemo.

Če imamo zelo mrzle dlani in stopala, to pomeni, da je naša energija zelo zablokirana v središču.

Občutek praznine v želodcu vedno naredi sladkor, od čustev pa jeza in skrb. Ko nas preplavijo strahovi, se zniža naš imunski sistem.

Če imamo kakšne težave, ob 15.00 zaprimo usta in razmišljajmo, zakaj nas tarejo te težave.

Če jemo do 15.00, pride do samozdravljenja telesa, zato Lo Farova svetuje, da ne jemo po 15. uri, če smo bolni.

Preden telo zboli in se pokažejo simptomi bolezni, nas 7 let opozarja na to bolezen, torej moramo iskati vzrok bolezni 7 let nazaj, da bomo lahko rešili problem, zaradi katerega smo zboleli, in dokončno ozdravili.

V Sloveniji ima veliko žensk težave s ščitnico. Vzrok za to je miselnost: "Moram, moram, moram," zato se moramo naučiti stvari izpustiti.

Če trpimo za živčno lakoto ali nenehno željo po sladkem, si lahko pomagamo z žličko medu, ki jo poližemo čisto počasi, kot bonbon, ali s kozarcem vroče vode.

Tisti, ki nimajo radi tople hrane, so preveč topli v notranjosti.

Če trpimo za pregretjem v črevesju, največkrat trpimo tudi za pregretjem v vagini (prepoznamo ga lahko po srbenju). Pomagamo si lahko tako, da v vrečko vstavimo slano vodo in izperemo, ali pa se umijemo v bideju, v katerega smo natočili mlačno vodo in v njej raztopili par ščepcev soli ali malo jedilne sode.

Če jemo samo kuhano hrano, povečujemo kislino v želodcu.

Če se zjezimo, gre v želodec veliko kisline, zato je po takšnem dogodku dobro pojesti kaj bazičnega, npr. korenček ali naribano bučo, da sokove v svojem želodcu znevtraliziramo.

Če uporabljate aluminijasto folijo, je nikoli ne pokapljajte s kisom, limono ali paradižnikom, saj jo razjedajo. Lo Farova aluminijasto folijo vedno premaže s stopljenim maslom, preden vanjo postavi hrano.

Osteoporoza – zanjo sta odgovorna zakisanost in premalo pitja vode.

Ko ima ženska težave z maternico in jajčniki, to čuti tudi v kolkih (enako kot moški, če ima težave s prostato).

Bolečine v ramah (pomaga masaža) so povezane s težavami v črevesju.

Če nam koža smrdi po česnu, je bil pri praženju zažgan ali je v njem kalček, ki je zelo toksičen. Česen, čebula in krompir ne smejo kaliti, saj kaljenje naredi živilo toksično, kar se po njegovem zaužitju pokaže na različne načine, najpogostejši so bolečine v nogah, utrujenost ...

RECEPTI:

ZALOGAJČKI, BOGATI Z ŽELEZOM

Vitlof s tofujem ali solata kristalka s tofujem – v zeleni list položimo pretlačen tofu s kaprami, olivami, paradižnikovim koncentratom in čajno žličko sesekljanega svežega peteršilja). Solato primemo v mošnjiček in povežemo z drobnjakom.

KALCIJEVA BOMBA - tahini

Skodelico sezama operemo in ga damo v že toplo ponev s sezamovim oljem, počasi mešamo le toliko časa, da se sezam posuši (če porjavi, postane grenek). Dodamo tri žlice sezamove paste, sok limone (ki stabilizira kalcij), malo soli, čilija, vode, drobnjaka in na drobno nasekljanega peteršilja. Tahini lahko mažemo na kruh, ga jemo z rižem, vanj pomakamo surovo zelenjavo ...

ZAŠČITI VSE STENE V ČREVESJU - konzu

Uporabljamo ga namesto moke za zgoščevanje, je naravni škrob. Deluje proti raku – naredi zaščito in alkanizira, deluje tudi proti hemeroidom, saj odpravi malo toplote iz črevesja (enako kot ječmen). 1 žličko lahko popijemo razredčeno v vodi 15 minut pred jedjo, tako zaščitimo želodčno sluznico. Tudi ječmen podobno zaščiti naš želodec.

ZA KREPITEV VRANICE IN JETER – muškatna buča

Ječmen z bučo

Ječmen, kuhan v slani vodi, zmešamo z naribano bučo (surovo), oljem, čilijem in pomarančo.

Surova buča s pomarančo – na drobno naribamo muškatno bučo in na majhne koščke narežemo pomarančo, zmešamo skupaj, dodamo še olje, kis in sol (ki nevtralizira kislino v pomaranči).

Bučna juha

V slani vodi skuhamo bučo, krompir in por. Dodamo malo olivnega olja, na katerem smo prepražili česen (in ga nato odstranili), in postrežemo.

ODPRAVI TOPLOTO IZ ČREVESJA, JE PRAVI BALZAM ZA ŽELODEC – ječmen

Ječmen v solati

Z skledo damo kuhan ječmen (na slani vodi), nariban korenček, belgijski radič, malo zelja, koromača in rdeče paprike, dodamo olive in kapre ter začinimo z oljem in soljo.

Zelenjava s kuskusom

Na olivnem olju popražimo korenček, grah, krompir, malo pora in paprike, počasi dolivamo vročo vodo in dušimo. Postrežemo s kuskusom.

Jajčevci z rižem

Jajčevce narežemo na lističe, jih nasolimo in nanje postavimo nekaj težkega ter tako stisnjene pustimo čez noč, da izločijo grenkobo in so mehki. Nato jih počasi popečemo na olivnem olju. Na posamezne položimo riž, premešan s čilijem in paradižnikovim koncentratom, ter popečemo v pečici (15 minut), na koncu jih pomažemo z žlico paradižnikovega koncentrata.

Krema iz korenčka in graha s tofujem

Pretlačimo kuhan korenček in grah (vsakega posebej). Zraven postrežemo rahlo popečene koščke tofuja.

Krema iz čičerke s tofujem

Čičerko skuhamo v slani vodi skupaj s korenjem in zeleno ter dodamo malo oljčnega olja. Pretlačimo s paličnim mešalnikom in postrežemo s popečenim tofujem.

Petra Arula