Raziskava je pokazala: ideja je dobra, a izvedba je premalo domišljena.
Z namenom zmanjšanja količine drobnih plastičnih odpadkov je bilo predpisano, da morajo biti pokrovčki na embalaži za pijače pritrjeni. Kaj hitro se je izkazalo, da je ta ukrep z vidika trajnosti sicer dobra ideja, zaradi slabe izvedbe pa ni dobro sprejet pri potrošnikih.
Pritožbe prihajajo z vseh strani, največ težav pri uporabi embalaže s pritrjenimi pokrovčki imajo otroci, starejši in osebe s fizičnimi omejitvami.
Nemška študija ponuja priporočila za izboljšave
Neodvisne študije o tem vprašanju so redke, zato je potrošniški svet pri nemški standardizacijski organizaciji DIN izvedel podrobnejšo raziskavo o izkušnjah potrošnikov s pritrjenimi pokrovčki ter skupaj s strokovnjaki za embalažo oblikoval priporočila za izboljšanje oblikovanja in spremembo standarda.
V kvalitativni študiji so sodelovali:
- otroci, stari od šest do devet let,
- potrošniki brez posebnih omejitev,
- potrošniki z omejitvami (npr. revmatoidni artritis),
- starejši potrošniki (70 let in več),
- potrošniki z motnjami vida (npr. astigmatizem).
Študija je pokazala, da so imeli največje težave otroci ter starejši in fizično omejeni potrošniki. V študiji navajajo močno oteženo odpiranje, razlitje vsebine in celo poškodbe ali popolno nezmožnost odpiranja embalaže.
Preberite tudi:
Ključne ugotovitve
Uporabnost: razmerje med stabilnostjo embalaže, obliko in položajem pokrovčka ter potrebno silo za odpiranje je bistvenega pomena za uporabnost.
Težave: med pogostimi težavami so povečan napor pri odpiranju, razlitje in nezadovoljstvo zaradi ergonomskih težav.
Prilagoditve: študija izpostavlja potrebo po boljšem oblikovanju pritrjenih pokrovčkov, ki bi bili uporabni za širšo skupino potrošnikov.
Namen direktive je zmanjšati vpliv plastike za enkratno uporabo na okolje. Več o Direktivi 2019/904/EU preberite tukaj.
ZPS: poleg tega, da je rešitev trajnostna, bi morala biti tudi uporabna
»Pritrjevanje pokrovčkov na plastenke ima dolgoročno vsekakor pozitiven učinek na zmanjšanje smetenja z majhnimi plastičnimi odpadki. A pri tem so tako Evropska komisija in pripravljavci standarda kot tudi industrija očitno pozabili na uporabnost,« je poudaril Boštjan Okorn z Zveze potrošnikov Slovenije, tudi predsednik skupine za trajnost pri evropski organizaciji ANEC, ki skrbi za zastopanje potrošnikov v standardizaciji.
Dodal je, da se bodo pri prihodnjih spremembah standarda zavzeli za uporabniku bolj prijazno rešitev, ki pa ne bi zmanjšala učinkovitosti ukrepa. Kot primer je navedel odpiranje aluminijastih pločevink, za katere je industrija že pred leti sama našla rešitev, ki ni moteča za potrošnike, hkrati pa je zelo praktična. Na ZPS so prepričani, da bi s podobno rešitvijo za pokrovčke na plastenkah bistveno zmanjšali težave, s katerimi se potrošniki soočajo danes.