10 stavkov, ki jih ne smete reči tistemu, ki je depresiven

Človeku z depresijo je težko svetovati, saj lahko naredimo več škode kot koristi; izzovemo še večjo anksioznost. Če sami še nismo izkusili, kako depresija vpliva na počutje, je treba zelo paziti pri izbiri besed. Preberite nekaj predlogov za dobro komunikacijo.

10 stavkov, ki jih ne smete reči tistemu, ki je depresiven (foto: pexels) pexels
15. 2. 2021

10 stvari, ki jih nikakor ne smete reči človeku, ki ga muči depresija:

1. Kakšna depresija? To ne obstaja.

Depresija je še kako resnična! Gre za mentalno bolezen, ki prizadene vse aspekte posameznikovega življenja. Če imate to srečo, da je še nikoli niste izkusili na lastni koži, vam to še ne daje pravice, da ste ignorantski do te težave drugih. 

2. Ah, daj že preboli!

Ljudje depresije ne morejo kar tako odvreči kot vrečo v smeti. Čeprav vam morda na zunaj zgleda, da bi se je lahko z lahkoto znebili. Verjemite, če bi bilo to tako lahko, bi to že storili! 

3. Če imaš mentalno bolezen, potem si nor/a.

Mentalna bolezen je – tako kot katerakoli fizična bolezen – bolezen ali neravnovesje. Lahko se jo pozdravi. Je človeško in življenjsko. Če nekdo trpi za depresijo še zdaleč ni nor ali čuden.

4. Vem, kako ti je. 

Če ste dejansko kdaj trpeli za depresijo, potem veste, kako grozljivo je lahko. Če niste, se ne pretvarjajte, saj nihče ne potrebuje lažnega razumevanja.

5. Vsak ima kdaj slab dan

Depresije žal ni mogoče omejiti na en 'slab dan', saj ne gre le za običajno žalost. Lahko gre za resno bolezen, ki je različno močna. Lahko traja zelo dolgo časa in ogrozi življenje.

6. Saj ti ni nič hudega. Koliko ljudem gre slabše ob tebe, pa niso depresivni!

To je podobno, kot če bi rekli ''ne moreš biti srečen, saj je na svetu toliko ljudi, ki jim gre bolje od tebe!''. Vsak ima enako pravico do svoje sreče in do svoje bolečine in nikoli v takšnem stanju ne primerjamo ljudi med seboj. 

7. To je samo v tvoji glavi.

S tem bomo samo pokazali, da nismo sposobni sočutja in upoštevanja človekovih občutkov.

8. Pa saj ti gre vendar vse od rok!

Tudi ljudem, ki imajo v življenju načeloma veliko sreče oziroma se jim dogajajo lepe stvari, se lahko zgodi, da jih prizadene depresija. Vsak lahko trpi. Čeprav se oseba z depresijo lahko povsem zaveda lepih in pozitivnih aspektov v svojem življenju, je lahko obenem povsem nesrečna in ima samomorilne misli. Ne sodimo.

9. Misli pozitivno, pa bo! 

Nekaj pozitivnih afirmacij ne bo pozdravilo globokih travm, ki se skrivajo v ozadju depresije. Za takšno zdravljenje so potrebne mnogo bolj celovite in korenite spremembe. 

10. Nehaj se smiliti sam sebi.

Ne potrebujete spodbujati samopomilovanja, zavedajte pa se, da je v izredno težkih obdobjih težko videti svetlo luč.

10 stvari, ki jih lahko rečete namesto tega:

1. Rad/a te imam.

Ljudje, ki trpijo za depresijo, se pogosto nimajo najbolj radi, zato težko verjamejo, da so lahko ljubljeni. Če lahko izkažete vsaj nekaj ljubezni, potem to storite. Ljubezen dela čudeže.

2. Tukaj sem, če me potrebuješ.

Ljudje z depresijo potrebujejo našo podporo, četudi o bolezni nimamo prave predstave. 

3. Ali ti lahko kako pomagam?

Že samo izraz podpore je vreden veliko – četudi bolezni ne moremo odpraviti.

4. Bi rad/a delil/a svoje občutke?

Če je oseba pripravljena govoriti o tem, kaj preživlja, bo zelo hvaležna za dobrega poslušalca. Nikakor pa ne silite v nekoga, ki še ni na tej točki. Včasih je zelo težko pojasniti, zakaj se vse zdi brezizhodno in črno.

5. Priznam, da ne razumem, kaj doživljaš, ampak sem ob tebi.

Nič ni narobe s tem – če sami niste izkusili depresije, res ne morete vedeti, kako se človek ob tem počuti. Ampak že dejstvo, da ste osebi, ki trpi za boleznijo pripravljeni stati ob strani, je vredno veliko.

6. Žal mi je, da ti je hudo.

Takšen topel izraz sočutja zelo jasno izraža, da osebe ne boste pustili na cedilu.

7. Tudi jaz sem šel/a skozi to.

Če je to res, potem lahko razvijete odprt in globok pogovor, ki bo osebi, ki trpi za depresijo pomagal sprevideti, da ni edina v tej situaciji. 

8. Ali si iskal/a kakšno pomoč? 

V določenih primerih je dobrodošla pomoč. A zgolj takšna, ki bo človeku pomagala najti vzroke za njegove težave. 

8. Verjamem, da ti je težko, ampak jaz vem, da boš tudi to preživel/a.

Pozitivna sporočila, ki vlivajo upanje, so vedno dobrodošla. 

10. Je kaj takega, kar lahko počneva skupaj, da ti bo bolje?

Spodbujanje pri dejavnosti, ki lahko osebo z depresijo vsaj malce razvedrijo, je zelo zaželeno.

vh, Vir: The Mind's Journal