Dahl predlaga tri pristope iz budistične tradicije, ki nam lahko pomagajo pri delu z negativnimi čustvi.
Obsežne raziskave so raziskale našo vlogo aktivnih akterjev pri lastnem razcvetu. Leta 2020 so Cortland Dahl in sodelavci predstavili multidisciplinarni okvir, ki temelji na usposabljanju in vključuje štiri psihološke poti za negovanje dobrega počutja: zavedanje, povezanost, vpogled in namen. Avtorji trdijo, da je te razsežnosti mogoče razviti z različnimi metodami mentalnega usposabljanja, ki poudarjajo plastičnost človekove rasti.
Dahl je o tem pred kratkim napisal tudi knjigo, o vsebini katere se je na Psychology Today razpisala Marianna Pogosyan, predavateljica kulturne psihologije.
Dva načina odziva na notranji svet
"Po Dahlu obstajata dva običajna načina, s katerimi se ljudje povezujemo s svojimi notranjimi izkušnjami," piše Pogosyan in nadaljuje: "Prvi način je, da se identificiramo se s svojimi mislimi in čustvi, drugi pa, da odrivamo negativne izkušnje."
Na primer, ko nam nekdo preseka pot v prometu, se lahko takoj razjezimo in mu zatrobimo. "V tistem trenutku postane jeza naš (slab) šef. Pove nam, kaj naj naredimo," pravi Dahl, ki je mnenja, da bi bil naš odziv drugačen, če bi se manj identificirali z jezo in bolj zavedali bolečine, ki jo povzroča.
Toda tisto, kar se običajno prav tako lahko zgodi, je to, da se v notranjem prostoru nekaj prikrade. Neveda gremo v boj s svojo notranjo izkušnjo, pojasnjuje Dahl. "Želimo si, da izgine. Pogosto si to željo uresničimo z odvračanjem pozornosti."
Oba načina odnosa do dogajanja v našem notranjem svetu nam lahko povzročita trpljenje.
Meditacija ustvarja notranji delovni prostor
"V meditaciji se naučimo odpreti izkustvu, namesto da bi ga nadzirali, ga preganjali ali se prepustili našim odzivom nanj," pravi Dahl.
Ta 'čas in prostor', ki se z usmerjeno pozornostjo ustvarita, kreira nove možnosti. Nenadoma imamo 'notranji delovni prostor', kjer lahko izbiramo, kaj bomo rekli in naredili, namesto da bi bili ujeti v naše običajno 'potiskanje' in 'vlečenje'.
Dahl predlaga tri pristope iz budistične tradicije, ki nam lahko pomagajo pri delu z negativnimi čustvi:
- 1. Uporabite protistrup (ali nasprotno akcijo)
Na primer, skrajšajte negativni vpliv jeze tako, da ustvarite občutek prijaznosti.
- 2. Preoblikujte negativno čustvo v most za sočutje
Na primer, če je vašo jezo povzročilo vedenje nekoga drugega, se postavite v njegovo kožo in razmislite, kaj bi ga lahko spodbudilo, da se je obnašal tako, kot se je. Druga možnost je, da pomislite na vse druge, ki v tistem trenutku prav tako trpijo, ker so ujeti v lastno jezo. Zaželite jim, da se tega osvobodijo.
- 3. Uporabite jezo kot osnovo za globoko notranje raziskovanje.
Poglejte v samo naravo jeze, ne da bi jo morali odpraviti ali preoblikovati. "Ko se zavemo, da so to, kar občutimo kot močno nabit val čustev, samo misli v našem umu in občutki v našem telesu in sploh ne pomenijo ničesar samo po sebi, smo na nek način osvobojeni izkušnje," pravi Dahl.
"Jeza postane jeza brez jeze."
Prijateljevanje z našimi notranjimi izkušnjami
Načrt za spoprijateljitev z umom se po Dahlu začne z možnostjo 'biti v isti sobi s svojo notranjo izkušnjo'. Z drugimi besedami, utelesiti občutek 'zdaj sem lahko tukaj s tem'.
Od opazovanja in sprejemanja lahko nato preidemo na dopuščanje. To pomeni, da smo priča izkušnji, ki se odvija, in se odločimo, da se z njo ne bomo borili.
"Dovoliti, da je karkoli preprosto tukaj, je dobro," pravi Dahl. Ko izkušnji dovolite in jo spoznate, jo lažje prenašate. Sčasoma, kot so ugotovili Dahl in njegovi sodelavci, lahko 'stvar, ki ste jo nekoč sovražili, postane vaš prijatelj in celo vaš največji učitelj'.
Preberite si tudi:
- Tomaž Rotar: "Vsi srečni ljudje si ustvarijo notranji svet, ki je lep..."
- Psihologija upanja se v stiski bolje obnese kot čuječnost, kažejo študije
- DISOCIACIJA: So začasni pobegi od realnosti zdravi ali škodljivi?
Novo na Metroplay: Maja Keuc iskreno o življenju na Švedskem in kaj jo je pripeljalo nazaj