Karel Gržan: "Ni vse res, kar so nas učili v šolah."

25. 9. 2024
Deli
Karel Gržan: "Ni vse res, kar so nas učili v šolah." (foto: Jan Pirnat)
Jan Pirnat

Karel Gržan je kritičen do sodobnega izobraževalnega sistema. Preberite si, kaj pravi. 

“Pri raziskovanju me je najbolj oviralo predznanje v prepričanju, da je vse res, kar so me učili. Vzgajajo nas v ponavljače in nam z visokimi ocenami zapečejo v glavo ‘resnice’, namesto da bi nam posredovali podatke in nas učili, kako jih logično uporabiti za nadaljne uvide. In potem smo hipnotično podvrženi avtoritetam, ki jih manipulanti postavijo pred nas.

V srednjem veku ni bilo tako, čeprav pravimo, da je bil mračen srednji vek. Potem smo mi v temi, in to na mnogih področjih – tudi v načinu izobraževanja. Poglejmo za primerjavo nesporno teološko avtoriteto iz srednjega veka: svetega Tomaža Akvinskega.

On ne napiše: Resnica je … On zapiše: Zdi se … in zapiše tudi: Proti temu pa je sledeče … In na podlagi raznolikih argumentov razmišlja. On ponuja teze – material za razmislek. Kako je potekalo izobraževanje v srednjem veku? Učitelj je podal teze, sledila je disputacija, ognjevita razprava, pred katero niti Bog ni bil varen.

Karel Gržan: "Ni vse res, kar so nas učili v šolah."

Kaj pa počnejo sedaj? Slepo moraš ponavljati, kar ti rečejo. Zapolnijo ti možgane z neštetimi podatki in ti ustvarijo možgansko brozgo. Ti moraš samo pravilno ponoviti. Potem se navadimo na ta model. Predte postavijo nekoga, ki ti nekaj reče in to je resnica.

Ne. Resnica vedno terja vsaj dve trditvi, da razmisliš. ‘Enoumnost je neumnost,’ je rekel Anton Trstenjak. Ko ti dajo samo eno resnico, je to sigurno manipulacija. Dajte nam podatke za razmislek – spoštujte naš razum in svobodno voljo ter nas naučite principe sodelovanja in dopolnjevanja.

Če gremo še bolj nazaj in pogledamo recimo atensko šolo. V čem je bila veličina učitelja, denimo Aristotela? Podajal je le temeljna znanja. Ko je podal temeljna spoznanja, je učence peljal po steberniku.

Stebri so predstavljali temelje znanja, ampak med njimi je bil horizont. Kako je učitelj zastavljal vprašanja? Bog ne daj, da tako, da bi učenec ponovil, kar mu je on rekel. Veličina učitelja je bila, da je zastavljal vprašanja tako, da je na podlagi materiala učenec lahko razmišljal naprej sam s svojo glavo.

Kje je sedaj naše izobraževanje? Veste, ta manipulacija je do potankosti načrtovana. To je sad črne psihologije. Ko pravilno ponoviš in to z oceno 5 zapečejo vate. To je takšna manipulacija in ukalupljanje! Bogu hvala, skozi težko krizo, ki jo povzročajo manipulanti človečnosti, se bo dogodilo, kar oni ne načrtujejo – iz stiske bube se bo razvil metulj.

Osvobajajmo se okov, v katere nas stiskajo. Tudi v procesu spoznavanja. Bodimo igrivi in hudomušni, dopolnjujoči in sodelujoči, vključimo nazaj fantazijo, da bomo našli uvid, kako iz zagreznjenosti, v katero so nas zapeljali. Meni je pomagala disleksija, da nisem hodil slepo po utirjenih poteh. Nespodobno je, če drugi mislijo namesto nas.”

Preberite si celoten članek TUKAJ. 

Poglejte si tudi: