"Ko lahko ljubite svoje dele, lahko ljubite vse ljudi."
Dr. Richard C. Schwartz je ustanovitelj modela notranjih družinskih sistemov (internal family systems ali IFS). Gre za zelo učinkovit in na dokazih temelječ terapevtski sistem, ki depatologizira večdelne osebnosti s tem, da ponuja nov revolucionaren pogled na razumevanje samih sebe ter odnosov s seboj in drugimi. Bistvo njegovega terapevtskega pristopa je predvsem vzpostavljanje ljubečega odnosa navznoter, z deli svoje osebnosti, in navzven, z drugimi ljudmi.
"To je nekaj, kar lahko počnete vsak dan in v vsakem trenutku – kadar koli, sami ali z drugimi," pravi Schwartz.
O njegovem izjemnem doprinosu k boljšemu razumevanju posledic travme na človeško psiho sta imela naslednje povedati tudi izjemna eksperta za travmo, dr. Bessel Van Der Kolk in dr. Mate Gabor.
"Terapija notranjih družinskih sistemov in razumevanje, da vsi sestojimo iz dragocenih delov, ki so prisiljeni v skrajne vloge, da bi se spopadli z bolečino in razočaranjem, pomeni enega od največjih napredkov na področju travmatske terapije,! je za Schwartzevo prelomno delo Ni slabih delov zapisal Van Der Kolk, Mate Gabor pa dodal: "... gre za eno od najbolj inovativnih, intuitivnih, celovitih in preobraževalnih terapij, ki so se pojavile v tem stoletju."
5 citatov Richarda Schwartza
1. "Vsi smo mnogoteri."
Psihiater Richard Schwartz, ki štiri desetletja s pridom razvija svoj unikaten psihološki pristop k zdravljenju travm in obnovitvi celovitosti psihe, je bil nekoč, tako kot so danes še vedno mnogi, prepričan, da imamo ljudje le en um, iz katerega izvirajo različne misli in čustva, vzgibi in potrebe. V paradigmo, ki je v kulturi še vedno zelo razširjena, že dolgo ne verjame več. Več kot prepričan je namreč, da ’smo vsi mnogoteri’.
"Naravno stanje uma je, da ima dele – in ti niso produkt travme ali ponotranjenja zunanjih glasov ali energij. Tako smo pač ustvarjeni in to je dobro, kajti vsi naši deli so za nas dragoceni in koristni."
2. "Rodimo se s številnimi pod-umi."
Namesto, da bi um videl kot nekaj enostavnega in enoplastnega, kar je morda blizu laikom, ne pa tudi velikanom, kot sta bila že Sigmund Freud in Carl G. Jung, gre dr. Shwartz v svojem razumevanju uma še nekoliko dlje.
"Vsi se rodimo s številnimi pod-umi, ki so v nas v nenehni interakciji. Temu na splošno rečemo razmišljanje, saj se deli stalno pogovarjajo drug z drugim in z vami o tem, kaj morate storiti ali kako čim bolje delovati, in o podobnem. Kadar ste v dilemi, vam najbrž en del pravi ’Stori to!’, neki drug pa: ’Da si ne bi slučajno drzni!’. Ker menimo, da gre zgolj za nasprotujoče si misli, sploh nismo pozorni na notranje udeležence v ozadju razprave."
3. "Ni slabih delov."
Tekom dolgih let opravlja terapij je dr. Schwartz spoznal, da večina bremen, ki mučijo dele njegovih klientov, koreninijo v zgodnji travmi, a jih ta bolečina nikakor ne dela slabe. Nasprotno.
"Izkaže se, da deli niso slabosti ali nadloge niti niso ego. So notranja bitjeca, ki se trudijo po svojih najboljših močeh, da bi obvarovala vas in sebe ter da bi znotraj ostala skupaj. Spekter njihovih osebnosti je celovit: deli imajo različne želje, so različne starosti, različnih mnenj, premorejo različne talente in uporabljajo različna sredstva. Niso, kakor bi si lahko mislili, zgolj tečni ali zoprni, kar so lahko le v svojih skrajnih vlogah, ampak so čudovita notranja bitja."
4. "Sebstvo nikoli ne izgine."
Dr. Schwartz primerja Sebstvo, t.j. naše bistvo ali to, kar smo v resnici, kar s soncem. In kakor sonce je tudi Sebstvo, to modro in sočutno bistvo dobrega v vsakem izmed nas, lahko začasno zastrto, vendar nikoli ne izgine.
"Zavedati se je treba, da ne glede na to, koliko zmešanih delov je v nas, Sebstvo nikoli ne izgine. Ko je v davnih časih luna povsem zakrila sonce, da se je zgodil sončni mrk, so se ljudje prestrašili, da sonca ne bo nikoli več nazaj. Kakor sonce je tudi Sebstvo lahko začasno zastrto, vendar nikoli ne izgine. Ko se luna umakne ali pa se oblaki razkadijo, vidimo, da sonce sije močno kakor prej. Enako nam je hranilna energije Sebstva spet na voljo, ko se deli ločijo od začasno zstrtega njega, potolaženi v zavedanju prisotnosti tako močnega, ljubečega notranjega vodje."
5. "Vaš notranji svet je resničen."
Naše dele in notranji svet gre jemati resno, če si ne želite imeti težav vsakič, ko se boste česa lotili, pravi dr. Schwartz.
"Deli niso domišljijski izmisleki ali simboli vaše duše niti niso zgolj metafore z nekakšnim globljim pomenom. So notranja bitja, ki obstajajo v notranjih družinah ali družbah, to, kar se dogaja v teh notranjih svetovih, pa močno vpliva na vaše počutje in vaše vsakdanje življenje."
Sploh ne tako drugačni!
Nekaterim ljudem bo morda težko razmišljati o delih kot o resničnih bitjih. Najprej zato, ker je mnenje o enotnem umu ljudi še vedno tako zelo prevladujoče, potem pa tudi zato, ker glede mnogoterosti morda gojijo neupravičene predsodke.
Dr. Schwartz je glede tega, kaj misli s tem, ko reče, da smo vsi mnogoteri, jasen: "Nikakor ne namigujem, da imate multiplo osebnostno motnjo, zdaj se imenuje disociativna motnja identitete, vendar menim, da se ljudje s to diagnozo ne razlikujejo veliko od vseh drugih. Kar imenujemo pri teh ljudeh alter egi ali ’alterji’, temu jaz v modelu IFS pravim deli, imamo pa jih vsi. Edina razlika je, da so osebe z disociativno motnjo identitete doživele hudo zlorabo, zato je njihov sistem delov razpadel bolj, kot je običajno, vsak del pa je zaradi tega izrazitejši, bolj polariziran in nepovezan z drugimi."
Schwartzov terapevtski pristop je zato lahko zelo v pomoč tudi tem, zares globoko travmatiziranim ljudem.
"Ko se ustvari dovolj energije Sebstva v katerem koli sistemu, se zdravljenje zgodi spontano in hitro."
Preberite si tudi:
- 4 citati Carla Junga o samozavedanju za avtentično življenje
- 4 globoki citati Viktorja Frankla o iskanju smisla
- Disociativne motnje v Indiji: zakaj so tako pogoste ravno pri ženskah?