Hipnoza za prenehanje kajenja: ali pomaga in kako učinkovita v resnici je?

11. 6. 2024 | Uredništvo
Deli
Hipnoza za prenehanje kajenja: ali pomaga in kako učinkovita v resnici je? (foto: profimedia)
profimedia

Niso redka pričevanja ljudi, ki poročajo, da jim je pri opustitvi kajenja pomagala hipnoza. Kako učinkovita pa v resnici je ta metoda?

Opustitev kajenja ni tako enostavno, kot bi si morda mislili, saj nikotin, snov v cigaretah in tobačnih izdelkih, povzroča zasvojenost.

Ko oseba preneha kaditi, se pojavijo odtegnitveni simptomi, ki lahko trajajo več mesecev.

Zato je vsakršna pomoč pri blaženju teh simptomov je dobrodošla.

Pri opustitvi kajenja lahko pomaga hipnoza

Nekateri ljudje poročajo, da jim je pri premagovanju odvisnosti od nikotina in opustitvi kajenja pomagal hipnoza, vendar pa znanost do danes še ni uspela postreči z zanesljivimi dokazi, da hipnoza res lahko pomaga pri opuščanju kajenja.

Kako naj bi hipnoza pomagala? Ljudje jo uporabljajo predvsem kot orodje za lajšanje odtegnitvenih simptomov in vztrajanja pri opuščanju te razvade.

Hipnoterapevt jih v ta namen prestavi v stanje transa, v katerem je oseba budna in zavestna, a tudi psihično distancirana od svojega neposrednega okolja. V tem stanju se lahko oseba bolje osredotoči na notranje izkušnje, spomine, misli in občutke.

Obstajajo različne metode hipnoze, vendar terapevti običajno uporabljajo tehniko, ki jo je psihiater Herbert Spiegel razvil v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja za pomoč pri opuščanju kajenja.

Med to vrsto hipnoze lahko terapevt poskuša spremeniti človekovo dojemanje kajenja, medtem ko je ta v stanju globoke koncentracije.

Terapevt osebo v hipnozi pouči, da si njeno telo zasluži biti varno pred dimom, da je kajenje strup in da ima življenje brez cigaret svoje prednosti.

Terapevt lahko osebo usposobi tudi za tehnike samohipnoze.

Kaj o hipnozi pravijo raziskave?

Raziskave o hipnozi kot orodju za opuščanje kajenja so dale različne rezultate.

Pregled 14 študij iz leta 2019 ni našel zanesljivih dokazov, da hipnoza dolgoročno koristi pri opuščanju kajenja.

Obravnavane študije niso pokazale pomembnih razlik pri opuščanju kajenja po 6 mesecih ali dlje. V pregledu je bilo ugotovljeno, da so bile študije, ki so nakazovale, da lahko hipnoza pomaga pri opuščanju kajenja, slabo zasnovane in so potekale v majhnem obsegu.

Kako in zakaj lahko hipnoza deluje?

Med hipnozo si lahko oseba predstavlja stvari kot odgovor na sugestije. Z nevrološkim slikanjem je bilo ugotovljeno, da se, medtem ko si oseba med hipnozo nekaj predstavlja, aktivirajo podobni predeli možganov kot takrat, ko oseba taisto izkuša v resničnosti.

Nekateri raziskovalci menijo, da je hipnoza lahko učinkovita, ker vključuje komunikacijo prek slik in simbolov ter omogoča, da predlogi dosežejo nezavedni um.

Hipnoza sama po sebi ne pomaga osebi prenehati kaditi, se pa lahko izkaže kot koristen pripomoček in dodatna podpora pri opuščanju kajenja.

V metaanalizi iz leta 2017 je bilo ugotovljeno, da kombiniranje hipnoze z drugimi načini zdravljenja dejansko pripomore k večji učinkovitosti slednjih.

Hipnoza lahko človeku pomaga tudi pri učinkovitejšem obvladovanju nekaterih abstinenčnih simptomov, kot je tesnoba. Zmanjšanje anksioznosti lahko pripomore k temu, da se počutijo mirnejše in se lažje spopadajo z izzivi vsakdana.

hipnoza

Metode hipnoze

Terapevt lahko uporabi hipnozo kot terapevtsko orodje v hipnoterapiji ali pa se oseba nauči samohipnoze.

Hipnoterapija

Obstajajo različne vrste hipnoze. Oseba se lahko s terapevtom pogovori o tem, kaj želi doseči, in o različnih metodah hipnoze ter se skupaj odločita za najboljšo pot naprej.

Terapevt bo med hipnozo osebo pripeljal v stanje globoke sprostitve, nato pa s pomočjo metode sugestij skušal vplivati ali spremeniti človekovo dojemanje nečesa. Seansa se konča tako, da terapevt hipnotiziranega postopoma in varno pripelje iz hipnotičnega stanja v tukaj in zdaj.

Po podatkih britanske Nacionalne zdravstvene službe (NHS) se veliko ljudi po hipnozi počuti sproščeno in osveženo. NHS navaja tudi, da ljudje med hipnozo ostanejo pod popolnim nadzorom in se ne počutijo prisiljeni slediti terapevtovim predlogom.

Hipnotizirana oseba se lahko iz hipnotičnega stanja vedno 'prebudi' tudi sama, če ji je kakor koli neprijetno. 

Samohipnoza

Pri samohipnozi pa oseba sama pri sebi, torej brez vodenja tretje osebe, sproži stanje globoke sprostitve in osredotočenosti. Standardne metode samohipnoze ni, lahko pa terapevt pomaga ljudi naučiti tehnike samohipnoze.

Proces samohipnoza je običajno videti takole:

  • določitev posebnega cilja, na katerega se želite osredotočiti
  • vstop v stanje globoke sprostitve z uporabo tehnik, kot je globoko dihanje
  • predstavljanje mirnega, prijetnega prizora
  • osredotočanje na cilj in njegovo vizualizacijo
  • postopno zapuščanje hipnotičnega stanja z uporabo tehnik, kot je počasno odštevanje

Kako uspešna sploh je hipnoza?

Zaradi pomanjkanja zanesljivih kliničnih dokazov je težko določiti uspešnost hipnoze pri opuščanju kajenja.

V nekaterih študijah so ugotovili, da nobena od oseb, ki so bile deležne hipnoze, ni prenehala kaditi, medtem ko so nekatere druge študije kazale vsaj nekaj uspešnosti.

Pregled študij je pokazal, da so bile stopnje uspešnosti starejših študij zelo različne, med 4 in 88 %, ter da so bile na splošno nenadzorovane in slabe kakovosti. Druge študije so ugotovile 20-35-odstotno uspešnost, čeprav so avtorji pregleda navedli, da so bile tudi te študije nezanesljive in nenadzorovane.

Za pravo določitev učinkovitosti hipnoze pri opuščanju kajenja bo skratka potrebno počakati na natančnejše in kakovostnejše raziskave, še pišejo na Medical News Today.

Preberite si tudi: