Ko so v vrtincu tehnološkega preporoda osebne telefone zavzela še družbena omrežja, si ni nihče predstavljal, da bodo v tolikšni meri več kot desetletje pozneje krojila medsebojne odnose.
Priznani antropolog Dan Podjed je že leta 2019 je izdal odmevno čtivo Videni, v katerem je pojasnil, zakaj se vse več opazujemo in raziskujemo s pomočjo pametnih telefonov in drugih naprav. Ker s svojo pronicljivostjo v svojih delih obravnava razmerja med ljudmi in tehnologijami ter razvoj izdelkov po meri ljudi, je Javna agencija za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije njegova dela umesila med izjemne dosežke na področju znanosti.
Pred časom pa je bil gost v podkastu Modra soba, kjer je povedal marsikaj zanimivega.
V trenutku, ko nekaj kupimo ali nekam pridemo, je to zanimiva informacija za podjetja
"Če ste na plaži, prejmete reklamo za sladoled, ki se prodaja v bližini, in vas bo morda premamilo, da ga kupite. Podjetja nas usmerjajo s povratnimi informacijami. Te informacije pogosto dobijo tudi naši bližnji. Prepričan sem, da se je marsikomu zgodilo, da je prejel informacijo o tem, kaj si želi, kaj je kupil ali kaj kupuje njegov partner.
Na obisk k nam je prišla neka Američanka s partnerjem, ki ne uživa glutena. Šel sem v trgovino po polento, jo kupil in se vrnil domov. Seveda sem se pri nakupu identificiral s kartico ugodnosti – trikom, s katerim podjetja spremljajo naše nakupe. Očitno je podjetje to informacijo takoj prodalo naprej, saj je moja žena že vedela, kaj sem kupil, ko sem prišel domov. Na zaslonu njenega računalnika se je pojavil oglas za točno tisto polento, ki sem jo prinesel.
Algoritmi sicer očitno še niso dovršeni, saj ni smiselno, da ji ponujajo izdelek, ki sem ga že kupil, raje bi ji ponudili nekaj, kar še potrebujemo. Vendar je veliko takšnih anekdot, ko ljudje prejmejo informacije o tem, kaj bi lahko kupili, kaj si želijo oni sami ali njihov partner."
Google ve o nas več, kot vemo mi sami
"Podjetja, kot so Google, Facebook, Amazon in druga, v resnici vedo vse o naših željah, potrebah in pričakovanjih. Vedo več, kot vemo sami. Že ko v Google vpišeš začetek fraze, ti Google ponudi dokončanje. Potem samo še klikneš. Ni ti več treba veliko razmišljati. To je začaran krog, v katerega smo vse bolj ujeti. Hkrati pa – ali si sploh še lahko predstavljamo življenje brez Googla? Težko. Zato ostajamo v sistemu in nas ne skrbi za zasebnost, ki izginja.
Tudi na stranišče hodimo s telefonom, kar pomeni, da nismo več sami niti tam. Če gremo na stranišče s telefonom, se moramo zavedati, da tam, vsaj simbolno, nismo več sami, ampak je z nami še nekdo, s komer delimo svojo intimo."
Živimo v Trumanovem šovu
"Vsak dan na planetu samo na androidnih napravah naredimo 100 milijonov selfijev. To so sicer že stari podatki. Gre le za selfije, ki so objavljeni, fotografij je narejenih še veliko več. Objavimo samo najboljše – tiste, ki jih izpilimo in polepšamo. Vsi izbrisani selfiji pa predstavljajo naš pravi jaz. To ustvarja začaran krog, saj vidimo le lepe, urejene in popolne ljudi, kar vodi v kolektivni narcisizem, hkrati pa v težave in frustracije.
Ker živimo s kamerami povsod, živimo kot Jim Carrey v filmu Trumanov šov. Ko se otroci rodijo, njihov prvi pogled ne ujame več obraza mame ali očeta, temveč kamero, ki jih snema. To je njihov prvi vtis. Nekateri starši objavijo že ultrazvočne slike. Tako da v resnici živimo v Trumanovem šovu že, ko smo še v maternici."