Čustvena inteligenca pri delu z ljudmi: "Najprej ego parkirajte pred vrati ..."

18. 6. 2024 | Uredništvo
Deli
Čustvena inteligenca pri delu z ljudmi: "Najprej ego parkirajte pred vrati ..." (foto: profimedia)
profimedia

Čustvena inteligenca na delovnem mestu je enako pomembna kot inteligenčni kvocient, trdijo strokovnjaki in strinjajo kadrovniki. Na žalost se tega pogosto ne zavedajo tudi vodilni v podjetjih.

"Na ravni 50.000 metrov čustvene inteligence bi to pomenilo, da z vsakim članom ekipe ravnate tako, kot bi želeli, da drugi ravnajo z vami - z empatijo, sočutjem in samozavedanjem, skupaj s podjetniškim duhom - in upam, da boste ekipi omogočili, da se bo vedla enako," uvodoma zapiše podjetnik in kolumnist Alex Argianas za Forbes in nadaljuje.

"Ugotovil sem, da so podjetja, ki aktivno modelirajo in izkazujejo spretnosti čustvene inteligence, sposobna bolje upravljati svoje vsakodnevne interakcije v poklicnem okolju in zunaj njega. Ko se čustvena inteligenca izvaja v pisarni, je to priznanje dejstva, da smo ljudje družabna bitja in da je kljub prizadevanjem organizacij, da osebne zadeve ne bi bile prisotne v pisarni, osebnost del človeškega stanja."

Kaj je torej čustvena inteligenca in kako gradi boljša podjetja?

Čustvena inteligenca se je kot pojem prvič pojavila v našem besednjaku že v dvajsetih letih prejšnjega stoletja, ko je psiholog Edward Thorndike opisal sodobni koncept kot 'socialno inteligenco'. 

Čustvena inteligenca na splošno zajema zaznavanje, upravljanje, samozavedanje in komunikacijske spretnosti, ki članom ekipe pomagajo premagovati pomembne izzive za uspešno poslovanje podjetja. Povedano drugače, cilj čustvene inteligence je učinkovito obvladovanje čustvenega minskega polja poklicnega okolja, ki ga lahko uporabite v korist svoje ekipe in klientov, s katerimi podjetje posluje.

Primeri čustvene inteligence na delovnem mestu

Konkretni primeri čustvene inteligence, ki jih Argianas uporablja v svojem podjetju, vključujejo:

  • aktivno poslušanje na vseh sestankih podjetja (poslušanje sodelavcev, neprekinjanje in postavljanje pojasnjevalnih vprašanj za potrditev obravnavanih konceptov)
  • in samozavedanje.

Zavedanje, da morajo vsi člani ozavestiti svoje socialne spretnosti, je odličen začetek. V nadaljevanju je nato potrebno prepoznati tudi slabo socialno vedenje in ga obravnavati (na vseh ravneh) s konstruktivnimi povratnimi informacijami. Ob tem gre priznati in potrditi člane ekipe, ki so zgled pozitivnega vedenja.

"Ego parkirajte pred vrati in se osredotočite na ustvarjanje okolja, v katerem lahko vsi člani ekipe brez težav spregovorijo, ko so frustrirani ali razburjeni. In kar je še pomembneje, vzpostavite avtentične mehanizme, ki preprečujejo maščevanje," nadaljuje Argianas.

"Konflikti so odlična priložnost za modeliranje konstruktivnih veščin čustvene inteligence in podjetjem omogočajo, da se odzovejo, namesto samo reagirajo."

Nekatera podjetja na tem področju morda potrebujejo dodatno podporo. To jim lahko nudijo strokovni svetovalci, ki bodo ocenili postopke, vzpostavljene za podporo čustveni inteligenci.

Čustveno inteligentni vodja je zgled ekipi

Nedavna študija je potrdila, kar vsi vemo: transformativni vodje vplivajo na spremembe tako, da so oni prvi tisti, ki so zgled željenih sprememb.

Povedano drugače, srečni ljudje radi delajo z drugimi srečnimi ljudmi; pristna pozitivnost je nalezljiva. Po istem principu velja, da čustveno inteligentni vodje bolje obvladujejo svoja čustva ter bolje razumejo in vplivajo na čustva drugih.

"Če želite, da je vaša ekipa uspešna, mora čustveno inteligenten pristop prihajati od zgoraj navzdol, še najbolje od vodij, ki svoji ekipi dajejo zgled čustveno inteligentnega vedenja."

Čustvena inteligenca pri delu z ljudmi ni le način skrbi za zaposlene, ampak je tudi finančno smiselna, kar potrjujejo tudi podatki.

Različne študije o čustveni inteligenci na delovnem mestu kažejo, da v podjetjih z visoko stopnjo izkazane čustvene inteligence:

  • lažje zadržijo kader v podjetju - in to z neverjetno 400-odstotno višjo stopnjo,
  • v teh podjetjih se zaposleni počutijo 50 % bolj navdihnjene pri svojem delu,
  • dogaja se do 50 % manj nesreč z izgubo delovnega časa,
  • pohvalijo pa se lahko z več kot 40 % večjo produktivnostjo.

V eni od takšnih študij je bila donosnost naložbe v usposabljanje čustvene inteligence skoraj 1500-odstotna.

Zakaj v podjetjih tega ne izvajajo?

Žalostna resnica je, da je pogoj za vzpostavitev čustveno inteligentne klime v podjetju nujen pristop od zgoraj navzdol. Brez podpore vodstva bodo pobude za več čustvene inteligence v podjetju neuspešne.

Pa vendar uspešno izvajanje čustvene inteligence ne leži samo na ramenih vodstva. Tudi člani ekipe morajo prevzeti odgovornost za vlogo, ki jo imajo pri uspešnem uvajanju in modeliranju čustvene inteligence.

Izvajanje se lahko izkaže za 'invaziven' proces, saj lahko razkrije neprijetne resnice o vaši organizaciji, posvari Argianas. "Ko je ocena opravljena, se gre vanjo poglobiti in se po potrebi prilagoditi, pa naj bo to še tako zahtevno. To  namreč pomeni tudi prekinitev dela s člani ekipe, katerih pričakovanja, dejanja in potrebe niso več usklajena s podjetjem."

Čustvena inteligenca kot poklicna simbioza

"Ne glede na to, kako odlična je vaša kultura podjetja, menim, da zaposleni ne prihajajo v službo zaradi zabave ali da bi bili del 'delovne družine'. Zaposleni so pripravljeni žrtvovati svoj čas za denarno nadomestilo in vedno bolj merijo uspeh po tem, koliko samouresničitve dobijo v pisarni," je jasen Argianas.

Čeprav to morda zmanjšuje čisti altruizem čustvene inteligence kot takšne, obstaja simbioza med smiselnim delom, ki temelji na vrednotah, ter ohranjanjem, trajnostjo in srečo delovne sile v podjetju. Podjetje z močno identiteto, ki izvaja čustveno inteligenco, lahko to identiteto in pozitivno delovno okolje prenese na svojo ekipo.

Podjetja, ki zagotavljajo spodbudno okolje, lahko pritegnejo tudi zaposlene, ki vidijo svoj odsev v poslanstvu, viziji in vrednotah podjetja.

Čustvena inteligenca je koristna za vse

Če delodajalci in zaposleni na čustveno inteligenco gledajo z istega zornega kota, pridobijo vsi. Zaposleni imajo vse, kar potrebujejo za svojo produktivnost in zadovoljstvo, podjetja pa si pridobijo zvestobo in produktivnost članov ekipe.

Od temeljnih raziskav do danes so se za najučinkovitejše time vedno znova izkazali tisti, ki so bili visoko čustveno inteligentni.

Preberite si tudi:

Novo na Metroplay: "Svojo otroško igro dajem na papir." | Hana Stupica in Urška Križnik Zupan