Raziskave kažejo, da lahko telesna, še posebno aerobna vadba pripomore k zmanjšanju simptomov in izboljšanju delovanja otrok z ADHD.
Vadba je povezana s povečanjem količine možganskih nevrotransmiterjev, vključno s kemičnimi snovmi, ki naj bi jih mnogim osebam z ADHD primanjkovalo. Usmerjena telesna aktivnost poveča tudi količino beljakovin BDNF (možganskega nevrotrofičnega faktorja), ki igra pomembno vlogo pri učenju, naj si bo z ADHD ali brez njega.
Na splošno velja, da je vadba bistven del zdravega življenjskega sloga in je pomembna za optimalno delovanje. Vzemimo za primer težave s spanjem, ki so pogoste pri ADHD.
Ena od študij kaže, da lahko telesna dejavnost pomaga, da otroci z ADHD lažje in bolje spijo.
V šoli
Vadba lahko možgane pripravi na učenje. Študija je pokazala, da so otroci z ADHD (in zdravi kontrolni otroci) po 20 minutah aerobne vadbe (tek na tekočem traku z intenzivnostjo med 65 % in 75 % največjega srčnega utripa) izboljšali matematične in bralne sposobnosti. V neki drugi študiji pa se je izkazalo, da je 30-minutna vadba pred šolo po ocenah staršev in učiteljev izboljšala simptome ADHD, razpoloženje in medsebojno delovanje otrok (v primerjavi s sedečo kontrolno skupino).
Bodite ustvarjalni! Skoki, šprinti in druge aerobne vaje pred poukom in med njim (ter med odmorom) lahko otrokove možgane pripravijo na učenje.
Še en način, kako lahko učitelji vnesejo telesno aktivnost? Učence prosite, naj pomagajo pri razdeljevanju potrebščin, zbiranju papirjev ali prenašanju sporočil. Tudi stolček za vrtenje ali pripomočki lahko pomagajo zelo aktivnim otrokom, da mirno sedijo, ne da bi motili druge.
Zeleni prostor
Raziskave kažejo, da zelene površine pozitivno vplivajo na kognitivne sposobnosti in simptome pri otrocih z ADHD.
Neka študija je pokazala, da življenje v stanovanjskem območju z večjo gostoto zelenih površin v zgodnjem življenjskem obdobju zmanjša tveganje za razvoj ADHD.
Izpostavljenost parkom in dejavnosti na prostem, kot so kampiranje, ribolov ali samo tekanje po gozdu, so le nekateri primeri dobrih praks v zelenih prostorih.
Po šoli
Otroke po pouku spodbudite k gibanju! Naj gredo domov peš ali s kolesom (če je to varno). Ko je otrok doma, ga spodbudite k 30-minutni telesni aktivnosti, preden začne pisati domačo nalogo ali opravljati druge sedeče dejavnosti. Otroka nato nagradite, da bo njegova motivacija še večja.
Odlična ideja je, če bi se otrok po šoli udeležil ure karateja, plavanja ali nogometne vadbe, a je tudi prosti čas za tek po parku primerna dejavnost. Otroka lahko tudi vprašate, kaj se je naučil pri urah telovadbe, in ga spodbudite, da nove spretnosti vadi.
Dogovorite se za igranje pri prijateljih. Otroci bodo manj verjetno sedeli, ko bodo na obisku pri nekom drugem.
Prostočasne aktivnosti
Šport lahko poveča otrokovo samozavest in mu pomaga pri doseganju ciljev. Zlasti ekipni športi so pri otrocih povezani z večjim izboljšanjem izvršilnih funkcij, saj zahtevajo večjo kognitivno angažiranost.
Tradicionalne borilne veščine, zlasti taekwondo, ki poudarja razvoj značaja in samokontrole, so povezane z izboljšanjem izvršilnih funkcij pri otrocih.
Še nekaj idej za telesne dejavnosti, ki so še posebno priporočljive za otroke z ADHD:
- vožnja s kolesom z družino,
- igranje košarke, nogometa, bejzbola, tenisa, hokeja ali drugih športov,
- igranje igre skrivalnic s prijatelji,
- skakanje s kolebnico ali čez elastiko,
- izlet ali sprehod z družino,
- vodena video vadba ali udeležba na skupinski vadbi za otroke.
Ne glede na vrsto vadbe pomagajte otroku najti telesno dejavnost, ki jo bo zelo rad počel, in koristi vadbe bodo prišle same.
Preberite tudi:
- Otrok z ADHD motnjo pove psihologu: "Vi odrasli ste enaki!"
- Gabor Maté: AD(H)D se pojavi pri dojenčku in malčku zaradi stresov v družinskem okolju
- Miran Možina: "ADHD diagnoza je tako nespecifična, da se lahko z njo identificira ogromno število ljudi."
Novo na Metroplay: Maja Keuc iskreno o življenju na Švedskem in kaj jo je pripeljalo nazaj