V vsakem razmerju, v katerega stopimo, bomo slej kot prej prišli do točke, ko se bo zgodil konflikt. Takšna je pač narava stvari.
Morda obstajajo neusklajena pričakovanja o tem, kako pogosto partnerja preživljata čas skupaj, ali različne predstave o tem, kako je videti kakovostno preživet čas. Lahko pa se trenje zgodi okoli nečesa pomembnejšega, kot je razlika v vrednotah ali prepričanjih, način, kako družinska drama enega partnerja vpliva na odnos, ali intimnost ali finančni stresorji.
Ne glede na vrste konfliktov, ki se pojavijo, nam lahko razvijanje in prakticiranje zdravih komunikacijskih veščin pomaga reševati vprašanja, ki se pojavljajo v odnosih, ter pri iskanju rešitev, ki ustrezajo obema partnerjema.
Spretnost v razpravljanju v času razhajanj
Komuniciranje o zahtevnih vprašanjih lahko predstavlja priložnost - tako za prakticiranje že pridobljenih komunikacijskih prednosti kot rasti.
Nekaterih komunikacijskih veščin se naučimo in vadimo v mladosti v interakciji z družino in prijatelji, drugih pa se naučimo sčasoma, ko izkušamo nove odnose in situacije. Vse to igra vlogo pri tem, kako se odzivamo na konflikte v naših odnosih in kako se spopadamo z njimi.
Veščine pozitivne komunikacije, ki jih gre spodbujati
Učinkovite komunikacijske veščine lahko pomagajo preprečiti konflikte, preprečijo njihovo stopnjevanje in konflikte rešujejo na zdrav način.
Nekaj načinov za ohranjanje dobre in zdrave komunikacije med konfliktom:
- izbira pravega trenutka za naslavljanje vprašanj, ob katerih se razhajamo,
- da ohranjamo občutek za poštenost na spoštljiv način,
- ne skrivamo svojih čustev,
- opazimo in potrdimo partnerjeve občutke in perspektive,
- ostajamo pri temi v pogovoru,
- sprejemamo konstruktivno kritiko,
- iskanje kompromisa.
Negativne komunikacijske navade, ki se jim gre izogibati
Ko se prepiramo s partnerjem, nas to lahko hitro prestavi v obrambno držo ali pa začnemo uporabljati nezdrave mehanizme obvladovanja, zaradi katerih pa se zgolj začasno počutimo bolje. Če je v razmerju polno nerešenih in kroničnih konfliktov, je prav tako običajno, da prepir o enem vprašanju preraste v konflikt o večjih, včasih popolnoma nepovezanih vprašanj.
Nekaj pogostih nezdravih komunikacijskih vzorcev, ki se jim morate izogniti:
- potlačevanje čustev,
- ignoriranje svojih ali partnerjevih čustev,
- uporaba šaljenja za prikrivanje čustev,
- postanemo pasivno agresivni,
- postanemo pretirano obrambni,
- izpostavljanje drugega, s temo nepovezanega konflikta med prepirom o določeni problematiki,
- pregovarjanje ali ignoriranje partnerjevih mnenj,
- tiha maša in muljenje po prepiru ali izogibanje konfliktu.
Nasveti za zdravo komunikacijo
Ko prepoznate prednosti in področja, ki jih je treba izboljšati v vašem komunikacijskem slogu, je lažje graditi na teh prednostih in skupaj delati na zdravi komunikaciji, ko ste v zvezi.
Najprej morate razumeti svoje občutke
Še zdaleč ni redko, da se obrambno odzovemo, ko se soočimo s konfliktom, a je v takšnem stanju le težko najti konstruktivno rešitev konflikta. To onemogočajo prav čustveni zidovi, s katerimi se trudimo zaščititi.
Ko sami pri sebi prepoznate, kako se počutite glede težav z določenimi sprožilci v razmerju, in razumete, kaj želite od situacije, preden se o tem pričnete pogovarjati s svojim partnerjem, vam to lahko pomaga, da bolje in bolj jasno skomunicirate svoja čustva in dosežete rešitev, s katero bosta oba zadovoljna.
Če ste vi tisti, ki boste izpostavljate težavo, je dobro, da vse našteto storite vnaprej. Če pa je bil vaš partner tisti, ki je načel pogovor o težavi, ki ga muči, je povsem na mestu in prav, da mu poveste, da potrebujete nekaj časa, da premislite, preden o tem spregovorite.
Preden si vzamete čas za razčiščevanje svojih občutkov, bo koristno, da postavite nekaj razjasnjujočih vprašanj, s katerimi se boste prepričali, da partnerjevo perspektivo razumete jasno in ne skozi obrambno lečo.
Postavite si cilj
Del razumevanja, kako se počutite glede situacije, je občutek, kaj si želite od potencialne rešitve.
Če se morate s partnerjem pogovoriti o kakšni težki temi, vam lahko pomaga, če si postavite jasen cilj za pogovor. Cilj je lahko preprosto, da oba iskreno izrazita svoje pomisleke, ali pa je lahko, da dosežeta kompromis ali razrešitev dotičnega težkega vprašanja.
Ko si postavljate cilj, to zastavite in si predstavljajte kot sebe in vašega partnerja proti problemu in ne sebe proti njemu.
- Primer iz življenja: morda se želite pogovoriti o razdelitvi gospodinjskih opravil. Namesto da bi to uokvirili kot sebe v primerjavi s svojim partnerjem – na primer: 'Ne delaš dovolj po hiši' - poskusite to uokviriti kot vi in vaš partner v primerjavi s problemom. Na primer: 'Pogosto se mi zdi, da za opravke porabim več časa, kot bi si želela in bi potrebovala pomoč. Ali lahko naloge razdelimo drugače, ker ne želim, da me razjedajo zamere?'
Zdrava komunikacija za vaše razmerje
Če konflikti v vajinem razmerju izvirajo iz razlik v vajinih individualnih komunikacijskih slogih in potrebah, se boste morda morala ob priliki tudi usesti in razpravljati o tem, kakšna je idealna komunikacija v vajinem razmerju. Pomaga vam lahko na primer občutek, kako pogosto se vsak od vaju najraje pogovarja, kako najraje komunicirata, kako želita reševati konflikte in kaj bosta naredila, da bo komunikacija v razmerju bolj zdrava.
- Primer iz življenja: morda imata s partnerjem urnike, ki se križajo, zaradi česar težko najdeta čas za pogovor, zvečer pa si oba želita vzeti čas za telefonske klice. Pomaga vama lahko pogovor o možnostih, kot je izmenično prilagajanje službenih ali šolskih urnikov, kadar je to mogoče, ali dogovor, da želene telefonske klice opravita vsak drug večer, ostale dni pa komunicirata prek besedilnih sporočil.
Ne pozabite, da učinkovita komunikacija ni nujno samo verbalna. Pustite svojemu partnerju na roko zapisano sporočilo na lističu ali mu pošljite besedilna sporočila z namenom, da mu sporočite, da mislite nanj tudi takrat, ko ni v vaši fizični bližini.
Bodite aktiven poslušalec
Komuniciranje ni samo govorjenje. Gre tudi za poslušanje, sprejemanje in razumevanje partnerjevega zornega kota.
Osredotočite se na to, da boste popolnoma prisotni, ko bo vaš partner spregovoril. Omejite motnje ali možne prekinitve, poslušajte njegovo plat zgodbe in bodite pozorni na občutke, ki jih ob izraža. Odzovite se na to, kar slišite, in bodite ob tem sočutni. Veselite se njegovih uspehov in njegove sreče. Sodelujte, ko vam pripovedujejo o svojem dnevu, in bodite prisotni, ko pride k vam s težavo.
Postavite in vzdržujte meje
Pomemben del ohranjanja zdravega odnosa je, da se dovolj dobro poznamo, da vemo, kako si vzeti čas tudi samo zase, ločeno od odnosa, pa tudi, kako postaviti zdrave meje, da zaščitite in spoštujete svoj čas, energijo, čustva in vire.
Če jasno sporočate, kaj vsak potrebuje znotraj in zunaj odnosa, bodo odnosi močnejši in bolj zadovoljni.
Pri reševanju konfliktov ali sklepanju kompromisov v razmerju je pomembno, da so kompromisi sklenjeni tako, da spoštujejo potrebe in perspektive vseh vpletenih. Če se ne počutite slišani in razumljeni ali če imate pogoste konflikte glede meja, je morda čas, da ponovno pregledate svoje potrebe in pričakovanja v zvezi z uporabo zdravih komunikacijskih veščin.
Preverjajte, četudi se zdi, da stvari tečejo zlahka
Tudi če se s partnerjem praviloma sporazumevata na načine, ki so sprejemljivi za oba, še vedno obstaja prostor za izboljšave.
Koristno je, če občasno povprašate partnerja, kako se počuti. Se čuti podprtega? Kje so možnosti rasti za vas in zanj? Vadba zdrave komunikacije je stalen proces in medsebojno preverjanje lahko pomaga okrepiti odnos.
Povzeto po JedFundation in drugih virih.
Preberite si tudi:
- Kaj je dobra komunikacija v partnerskem odnosu (nasveti in zgledi)
- Asertivna komunikacija: ko jasno, a spoštljivo izražate to, kar mislite in ste
- Uspešna komunikacija tako, kot jo je pred 90 leti zastavil že Dale Carnegie